Nagyvilág europoli

Magyarország ismét egyedüliként nem írt alá egy uniós kezdeményezést, ami Kína érdekeit sértené

Szajki Bálint / 24.hu
Az E.ON Hungária megbízásából keződött egy madárbarát energiahálózat kiépítése a túzokok vonulási területén, amelynek munkálatait Mosonszolnokon kezdték meg egy oszlop kidöntésével 2022. november 25-én., Image: 740708246, Fotó: Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Az E.ON Hungária megbízásából keződött egy madárbarát energiahálózat kiépítése a túzokok vonulási területén, amelynek munkálatait Mosonszolnokon kezdték meg egy oszlop kidöntésével 2022. november 25-én., Image: 740708246, Fotó: Szajki Bálint / 24.hu

26 uniós tagállam állapodott meg abban, hogy végrehajtják a az EU szélerőmű csomagját. Az egyetlen tagállam, amelyik nem támogatta a kezdeményezést, Magyarország volt. 

Az európai szélerőmű-turbinákat gyártó cégek nincsenek jó helyzetben, miközben a kínai turbinákat gyártó cégek egyre jobban teljesítenek. Ennek az oka az, hogy a világ nagy részén az előállítás költsége a döntő a szélenergia-aukcióknál, a legtöbb áramot azok tudják eladni, akik a legolcsóbban állítják elő azt. Európában egyelőre nincs kínai turbina üzembe állítva, de sokan ettől tartanak.

A 26 ország, amelyek aláírták a mostani kezdeményezést, elkötelezte magát, hogy legalább 2026-ig elég erőforrást fektetnek a szélenergiába, és hogy az ár helyett magas minőségű, környezetbarát, kiberbiztonsági szempontból is ellenálló szélerőmű-rendszert építenek majd. Ez magában foglalja azt is, hogy átalakítják a szélenergia aukciós rendszereit.

Kínának különösen a kiberbiztonsággal kapcsolatos elvárások fájhatnak. Ez a szélerőművek szempontjából kiemelten fontos terület, mert a legtöbb turbina csatlakozik az internetre, és több tucatnyi szenzorból méri a környezetét, ezért sok mindent meg lehet tudnia  megfigyelésükből.

A Telekom-szektorban korábban már történt ilyen, a Huawei-t ki is zárták az európai hálózatokra kiírt pályázatokból. Az elektromos autók piacán pedig mostanában történik hasonló, mert az Európai Bizottság azt vizsgálja, hogyan támogatja állami pénzzel kínai az elektromosautó-iparát, hogy az minél nagyobb területet tudjon szerezni az európai piacon.

Maga a kezdeményezés így kifejezetten protekcionista, alapvetően az európai gyártású, minél biztonságosabb turbinák vásárlását szeretné felpörgetni.

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik