Nagyvilág

TMZ: Ilyen lemondó nyilatkozatot íratott alá az utasokkal a Titan búvárhajót gyártó cég

A kísérleti merülőhajót egyetlen szabályozó testület sem hagyta jóvá vagy látta el tanúsítvánnyal, és olyan anyagokból készülhet, amelyeket nem használnak széles körben az emberek által használt tengeralattjárókhoz,

többek között ez szerepel abban az OceanGate által összeállított lemondó nyilatkozatban, amelyet a TMZ amerikai portál hozott nyilvánosságra. A lap szerint a dokumentumot a Titan búvárhajót készítő cég egy tavaly nyári túra előtt íratta alá a résztvevőkkel. A Titanic roncsaihoz induló merülőhajó vasárnap tűnt el a fedélzetén öt emberrel, majd a tragikus véget ért, hogy több ezer méteres mélységben összeroppant és darabokra esett.

A nyilatkozat első oldalán négyszer szerepel a halál szó, többek között a hármas és a négyes pontokban:

Az óceán felszíne alá merülve a hajó rendkívüli nyomásnak van kitéve, és ha a hajó meghibásodik, amikor a fedélzetén tartózkodom, súlyos sérüléssel vagy halállal is végződhet. Tudomásul veszem, hogy bármikor visszautasíthatom az óceán felszíne alá merülést vagy a művelet bármely tevékenységében való részvételt.

A segédhajók (amelyekre felszállhatok) olyan ipari hajók, amelyeket nem kifejezetten utasszállításra terveztek, és számos veszélyt rejtenek magukban, – többek között, de nem kizárólagosan – nagy/nehéz tárgyakat, nehéz lengőajtókat és alacsony túlnyúlásokat. Ezek még veszélyesebbé válhatnak erős hullámzás esetén. Ezenkívül a művelet során felszállhatok kisméretű hajókra és egyéb eszközökre is, ami során felmerülhet anyagi kár, sérülés, rokkantság vagy halál is.

Az 5-ös pontban a nyilatkozót tudomásul veszi azt, hogy ha segít a búvárhajó szervizeltetésében vagy üzemeltetésében, akkor nagynyomású gázokkal, tiszta oxigénnel, nagyfeszültségű elektromos rendszerekkel veszélyeknek lesz kitéve, amely ugyancsak sérüléshez vagy halálhoz vezethet.

A nyilatkozat legfontosabb része azonban ez:

Megértettem a művelet során végzett tevékenységekben rejlő kockázatokat, és ezennel teljes felelősséget vállalok az anyagi károk, sérülések, rokkantság és halálesetek minden kockázatáért,

olvasható a szövegben, majd azzal folytatódik, hogy bármi történik, a nyilatkozó, illetve a családja, az örökösei, vagy jogi képviselői lemondanak arról, hogy felelősségre vonják az OceanGate-et.

Ezúton vállalom a teljes felelősséget a műveletben részt vevő bármely fél hanyagságából eredő testi sérülések, rokkantság, halálesetek és vagyoni károk kockázatáért,

majd úgy folytatódik: „Egyetértek továbbá azzal, hogy ebben a műveletben való részvételem nem vezet munkáltatói/alkalmazotti viszonyhoz, és nem kötelezi az OceanGate Expeditions, Ltd.-t arra, hogy valamilyen formában munkavállalói kárbiztosítást, egészségbiztosítást vagy juttatásokat nyújtson.”

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az OceanGate-et nem lehetne bíróságon felelősségre vonni a történtekért, mondták a Reuters által megkérdezett jogi szakértők. Az ilyen nyilatkozatok ugyanis nincsenek kőbe vésve és nem ritka, hogy a bírók elutasítják azokat, ha súlyos gondatlanságra utaló jeleket találnak.

Ha ennek a hajónak a tervezésében vagy megépítésében voltak olyan részletek, amelyeket elhallgattak az utasok elől, vagy annak ellenére is üzemeltették, hogy tudták, nem alkalmas a merülésre, az teljesen érvénytelenítené a lemondó nyilatkozatot,

mondta a személyi sérülésekre és tengeri jogra szakosodott ügyvéd, Matthew D. Shaffer.

Kapcsolódó
A haditengerészet szonárjai észlelhették, amikor összeroppant a Titan merülőhajó
De más bizonyíték nem volt a tragédiára, ezért folytatták a keresést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik