Egy holland vállalat megállapodott az ENSZ-szel, hogy kiszivattyúzza a kőolajat a Jemen partjainál hét éve rozsdásodó, ökológiai katasztrófával fenyegető tartályhajóból.
A speciális mentési munkálatokra szakosodott cég, a Boskalis az ENSZ Fejlesztési Programjával (UNDP) egyezett meg arról, hogy szivattyúzza a több mint egymillió hordónyi olajat a Jemen partjainál álló Safer tankerből. Egy speciális támogatóhajó, az Ndeavor pénteken indul útnak a kelet-afrikai Dzsibutiba, hogy felkészüljön a küldetésre.
Az ENSZ szakértői szerint a 360 méter hosszú hajó fedélzeten már szinte semmi sem működik, egyre rosszabb állapotban van, és bármely pillanatban összetörhet vagy felrobbanhat. Az AP hírügynökség birtokába került 2020-as keltezésű dokumentumokból pedig kiderül, hogy a tengervíz már a tanker motorterébe is beszivárgott, ezzel is növelve a katasztrófa veszélyét.
Achim Steiner, az UNDP munkatársa kulcsfontosságú mérföldkőnek nevezte a holland mentési céggel való megállapodást.
Várjuk a közös munkát a Boskalis vállalattal és más szakértőkkel, hogy megelőzzünk egy humanitárius, környezeti és gazdasági katasztrófát
– mondta Steiner, miközben felhívást intézett a világ kormányaihoz és nagyvállalataihoz, hogy segítsenek összegyűjteni a hiányzó 29 millió dollárt a 148 millió dolláros projekt finanszírozására. E célból május 4-én tartanak globális virtuális adományozói konferenciát.
Hatalmas olajkatasztrófa fenyeget, amelynek rendkívül súlyos humanitárius, környezeti és gazdasági következményei is lehetnek. De most van esély arra, hogy megakadályozzuk a katasztrófát
– mondta Liesje Schreinemacher holland külkereskedelmi miniszter, akinek kormánya az ENSZ-szel együttműködve próbál pénzt szerezni a misszióhoz.
A Japánban épített Safer tankerhajó hét éve a jemeni Ráz-Ísza kikötőváros közelében horgonyoz az arab országban dúló polgárháború miatt, fedélzetén több mint egymillió hordónyi olajjal, és az ENSZ szerint környezeti katasztrófával fenyeget. A világszervezet tisztségviselői régóta figyelmeztettek, hogy ha az 1976-ban gyártott hajó léket kap vagy felrobban, akkor az négyszer akkora környezetszennyezést okoz, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája Alaszkánál. Szakértők szerint ha a kőolaj a Vörös-tengerbe kerül, akkor megsemmisülhet Jemen vörös-tengeri halállománya, a tenger megtisztítása pedig mintegy 20 milliárd dollárba kerülne.
Azt a partszakaszt, amelynél a tartályhajó horgonyoz, a nemzetközileg elismert jemeni kormánnyal hadban álló húszik tartják ellenőrzésük alatt. (MTI)