A koronavírus ugyan átmenetileg padlóra küldte az egész légiforgalmat, ám az újranyitás után fellendülés jött, amit leginkább a fapadosok tudtak kihasználni, mert a gazdasági válságjelek miatt az utasok elsősorban arra figyeltek, hol lehet a legolcsóbban repülni – idézi a Hvg.hu a párizsi üzleti lap, a Les Échos cikkét.
Míg a hagyományos légitársaságok 2022-ben nem érték el a pandémia előtti eredményeket, addig a sikeres fapadosok felül is múlták azt: a Ryanair, a Wizzair vagy a Volotea mind növelni tudták forgalmukat – írj a portál. Az Eurocontrol szerint az európai légiforgalom tavaly a 83 százalékát érte el a járvány előtti, 2019-es szintnek. A fapadosok és a hagyományos légitársaságok részesedése egyharmad körül alakult 2022-ben: 32,4 százalék jutott a régi nagy cégeknek és 32,3 százalék a fapadosoknak.
A maradék egyharmadot részben a regionális légitársaságok belföldi járatai, a charterjáratok, valamint a légi áruszállítás teszi ki.
Tavaly 9,3 millió légijáratot regisztráltak Európában, ami óriási ugrás a pandémia alatti állapotokhoz képest: ez plusz 3,1 millió légi járat, ám még így sem érte el a 2019- es szintet, annál 1,8 millióval kevesebb. A fapadosok viszont összességében a 85 százalékát érték el a 2019-es eredménynek, miközben a legsikeresebbek túl is szárnyalták azt: a Ryanair 109, a Wizzair 114 százalékot teljesített.
A tavaly februárban kitört orosz–ukrán háború miatt lassúbb volt a légiforgalom helyreállása Európában, mint ahogy azt a nyitáskor remélték. Az Eurocontrol arra számít, hogy idén a 2019-es csúcs 93 százalékát teljesíti majd a légiforgalom, amely várhatóan csak 2025-ben lesz képes arra, hogy meghaladja a világjárvány előtti szintet – írja a Hvg.hu.