Nagyvilág

Átvágták a turzást, hogy orosz ellenőrzés nélkül hajózhassanak

Michal Fludra / NurPhoto / AFP
Michal Fludra / NurPhoto / AFP
Megnyitották szombaton az észak-lengyelországi városokat a Balti-tengertől elválasztó Visztula-turzáson vágott csatornát, a stratégiainak minősített beruházás orosz ellenőrzés nélkül hajózható útvonalat nyit a kelet-lengyelországi térség számára. Az ünnepélyes avatón szinte az összes lengyel vezető részt vett.

A csatorna mintegy száz kilométerrel rövidíti meg az utat a Balti-tenger és a Visztula-turzástól délre elterülő Visztula-öböl partján fekvő települések között. A 96 kilométer hosszú turzás Gdansk kikötővárostól az Oroszországhoz tartozó exklávéig, a Kalinyingrádi területig nyúlik.

Az átadási ünnepséget annak a napnak az évfordulójára időzítették, amelyen 1939-ben, a második világháborúban a Szovjetunió megtámadta Lengyelországot. Andrzej Duda lengyel elnök jelképesnek nevezte a dátumot. Kiemelte: eddig a Visztula-öblöt nem lehetett megközelíteni orosz hajózási engedély nélkül. Ezzel arra utalt, hogy a Visztula-öböl déli partjánál fekvő Elblag város kikötőjét eddig csak az orosz Baltyijszk városnál lévő keskeny szoroson át, vagyis a kalinyingrádi orosz felségvizeken keresztül lehetett megközelíteni.

A szovjet támadás 83. évfordulójára utalt beszédében Mateusz Morawiecki kormányfő is. “Ma megtörjük a minket a Szovjetunióhoz, majd az Orosz Föderációhoz fűző függőség utolsó kötelékeit” – fogalmazott.

Jaroslaw Kaczynski, a lengyel kormánypárt vezetője pedig rámutatott: a beruházás révén Elblag a negyedik legfontosabb lengyel kikötővé válhat, gazdasági impulzust adva az egész északkelet-lengyelországi térségnek. “Elsősorban azonban abban bízom, hogy ez újabb lépés ahhoz (…), hogy Lengyelország valóban független, szuverén, erős, tekintélyes állam legyen” – jelentette ki a pártelnök.

A Visztula-turzás földnyelvét átvágó csatorna megépítése a XV. század óta többször is felvetődött, a terveknek általában geopolitikai hátterük volt. Többek között Báthory István erdélyi fejedelem is mérlegelte az építkezést, hogy hátrányos helyzetbe hozza a vele szembeszegülő Gdansk szabadvárosát. A csatornát végül 2019-ben kezdték el megépíteni, a beruházásról szóló 2017-es törvény Lengyelország, valamint az Európai Unió keleti területeinek “új geopolitikai helyzetére” is hivatkozott, Ukrajna 2014-es orosz megtámadására utalva.

A 992 millió zlotyt (85,2 milliárd forint) érő beruházás keretében a Visztula-turzáson egy 1,3 kilométer hosszú és 5 méter mély zsilipes csatornát létesítettek, melyen már vasárnaptól közlekedhetnek a hajók. Jövőre még tovább mélyítik a hajózható utat a Visztula-öblön, valamint korszerűsítik az elblagi kikötőhöz vezető Elblag folyó infrastruktúráját. Az összesen több mint 1,9 milliárd zlotys (163,2 milliárd forintos) beruházás ezt követően a 4,5 méter merülésű tengeri hajók számára is használható lesz mintegy 23 kilométer hosszú útvonalon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik