Nagyvilág

Akkora sofőrhiány van a briteknél, hogy inkább enyhítenek a külföldiek munkavállalási feltételein

Átmenetileg enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a brit kormány, miután a sofőrhiány már a lakossági élelmiszer- és üzemanyagellátásban is fennakadásokat okoz.

A munkavállalási feltételek könnyítése azonban mindössze néhány ezer jelentkezőre terjed ki és csak karácsonyig lesz érvényben. A szakmai szervezetek elégtelennek minősítették az intézkedést.

Grant Shapps brit közlekedési miniszter szombat éjjel bejelentette, hogy ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt, mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszerszállító teherautók vezetésére.

A brit kormány emellett lehetővé teszi a baromfifeldolgozó cégeknek 5500 szakképzett külföldi munkavállaló felvételét, szintén csak néhány hónapra. A toborzás októberben kezdődhet.

Shapps felszólította ugyanakkor az érintett cégeket, hogy a munkakörülmények javításával és a fizetések emelésével maguk is járuljanak hozzá a probléma megoldásához. Hozzátette: nem a külföldi munkaerő alkalmazása jelenti a hosszú távú megoldást.

A szakmai szervezetek szerint ugyanakkor a bejelentett intézkedésekkel rövid távon sem lehet orvosolni a munkaerőhiányt.

Ruby McGregor-Smith, a Brit Kereskedelmi Kamarák elnöke a BBC-nek nyilatkozva úgy fogalmazott: a kormányzati lépések körülbelül annak felelnek meg, mintha valaki „egy gyűszűnyi vízzel próbálna eloltani egy máglyát”.

A Brit Kiskereskedelmi Szövetség közleménye szerint a munkavállalási szabályozás bejelentett enyhítésének mértéke nem sokat javít a helyzeten, mivel egyedül a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük ahhoz, hogy a karácsony előtti időszakban teljes kapacitással, fennakadások és a választék szűkülése nélkül működhessenek.

A hétvégére országszerte számos helyen hosszú autósorok alakultak ki a brit benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.

A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, és ez okoz egyre érezhetőbb áruhiányt kiskereskedelmi szinten, mindenekelőtt az élelmiszer- és az üzemanyagellátásban. A szakmai szervezetek szerint ennek egyik oka az, hogy a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.

A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) legutóbbi becslése szerint csak január óta 30 ezer kamionsofőr hagyta el az országot.

A képviselet felmérést is készített tagvállalatai körében arról, hogy mi okozza a problémát, és a több mint hatszáz válaszadó cég csaknem 60 százaléka a Brexitet nevezte meg a sofőrhiány elsődleges okaként.

A brit EU-tagság tavaly január 31-én szűnt meg. A brit kormány az ezután életbe lépett 11 havi átmeneti időszak lejártával, idén januártól új szabályozást honosított meg, amely főleg a szakképzettség és az angol nyelvtudás alapján pontozásos kritériumrendszert alkalmaz a külföldiek nagy-britanniai munkavállalási kérelmeinek elbírálásához, függetlenül attól, hogy a kérelmezők az EU-ból vagy máshonnan érkeznek.

Előnyt jelent az is, ha a kérelmező hiányszakmának számító területeken tud állásokat betölteni, de a kamionsofőri foglalkozás eddig nem szerepelt ezek hivatalos listáján.

(MTI)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik