Joe Biden amerikai elnök azzal a javaslattal állt elő, hogy 170 milliárd dollárt különítsenek el az elektromos járművekre való áttérés közvetlen támogatására – írja az NBC News. Ennek a támogatási programnak mintegy tíz százalékát egy olyan töltőállomás-hálózat kiépítésre fordítanák, amely a keleti parttól a nyugati partig terjedne, és a mindenütt elérhető benzinkutak hálózatával tudná felvenni a versenyt, ezzel is az elektromos autók terjedését segítve.
Biden adminisztrációjának jó oka van arra, hogy az elektromos autókra való áttérést szorgalmazza, a klímacélok elérése érdekében ugyanis az Egyesült Államoknak jelentősen csökkenteni kell a széndioxid-kibocsátást. Az USA egyúttal csökkenteni szeretné a kőolajimporttól való függőségét, és Biden számára az is fejtörést okozhat, hogy Kína mindinkább erősödni látszik az elektromos autók piacán. Ez a biztonsági kérdések mellett gazdasági aggályokat is felvet, mert Kína nemcsak a világ legnagyobb elektromos járműpiacával, hanem a legnagyobb lítiumos akkumulátorgyár-kapacitásával is rendelkezik. Kínában kinecvenhárom, az Egyesült Államokban csak négy ilyen gyár működik – derül ki a Benchmark Mineral Intelligence nevű nemzetközi szervezet adataiból. Az előrejelzés szerint Kínának 2030-ig ráadásul száznegyven ilyen gigaüzeme lesz, míg az Egyesült Államoknak csak tíz.
Az USA energiaügyi minisztériuma egy új, a lítiumos akkumulátorokra vonatkozó nemzeti tervezetben számos követendő lépést megfogalmazott a belföldi termelés előmozdítása érdekében. A munka a nyersanyagokhoz való jobb hozzáféréssel kezdődik. A Biden-adminisztráción belül azonban egyelőre vita van arról, hogy inkább a hazai bányászat kapacitásának növelésére, vagy a baráti kereskedelmi partnerekkel – például Kanadával és Ausztráliával – való együttműködést helyezzék-e a hangsúlyt. Az Egyesült Államok várhatóan közvetlen pénzügyi támogatással is ösztönzi majd az ágazatot. Egy törvényjavaslat az elektromos járművekre vonatkozó mai 7500 dolláros adójóváírást 12 500 dollárra növelné, és inkább a belföldön gyártott járműveket támogatná.
A General Motors várhatóan még idén megnyitja első amerikai akkumulátorgyárát az ohiói Lordstownban, és további üzemek bővítését is tervezi. A Ford vállalat már korábban jelezte, hogy elkötelezi magát az akkumulátorgyártás mellett is. A Tesla, amely ma a világ egyik legnagyobb lítiumos akkumulátor-kibocsátója, szintén kapacitásbővítést jelentett be. A elektromos járművek gyártása nagyot nőhet az állami ösztönzőkre válaszul. A General Motors például két michigani és egy tennessee-i üzemében tervezi a elektromos autók gyártását bár Mexikóban és Kanadában is gyárt majd néhány modellt.
Ám miközben a Fehér Ház a figyelmét inkább az elektromos járművekre és az akkumulátorgyártásra fordítja, több szereplő arra figyelmeztet, hogy a villamoshálózat infrastruktúrafejlesztése is elengedhetetlen. Az áramszolgáltatók számos kihívással küzdenek, elég a kiberbiztonsági szigorításokra gondolni, de áramkimaradások és vezetéktüzek is gyakran előfordulnak az elöregedett hálózatokon. Figyelmeztető jel az is, hogy hónapokkal ezelőtt egy váratlan jégvihar miatt a texasi áramhálózat nagy része összeomlott. Most pedig állami szervek figyelmeztettek a héten, hogy a júniusi kánikula nagy számban okozhat áramkimaradásokat országszerte. Az USA energiaügyi minisztériumának egy 2019-es előrejelzése szerint a villamos energia iránti növekedése pedig – nagy része az elektromos járművek terjedése miatt – 2050-ig harmincnyolc százalékkal növekedhet.