Nagyvilág europoli

Orbán Viktor egyelőre megnyerte a csatát az Európai Parlament ellen

Thierry Monasse / Getty Images
Thierry Monasse / Getty Images

Mostanában jutottunk el oda, hogy az Európai Unió tagországai lassan elkezdenek hozzájutni ahhoz a jelentős mennyiségű pénzhez, amiről az EU tavaly év végén döntött. Emlékezhetünk, hogy az EU a szokásos hétéves költségvetésen felül elfogadott egy gigantikus méretű mentőcsomagot is, amellyel a koronavírus-járvány elleni lezárások okozta gazdasági visszaesést szerették volna pótolni. Ez a csomag majdnem akkora, mint maga a hétéves költségvetés, így igen jelentős lépés a szorosabb gazdasági együttműködés felé.

Arra is emlékezhetünk, hogy ezt a költségvetést és mentőcsomagot nem volt egyszerű elfogadni, ugyanis a magyar és lengyel kormány az utolsó pillanatig azzal fenyegetett, hogy vétózni fog. Ennek az volt az oka, hogy az Európai Unió a költségvetés és a segélycsomag mellett elfogadott egy olyan szabályt is, amivel adott esetben fel lehetne függeszteni a tagállamoknak adott támogatásokat, ha azok nem tartják be az EU alapértékeit. Ez a jogállami mechanizmus, amely sokat puhult az eredeti tervezethez képest, ezt mutatja a név is, amelyen jelenleg fut. Az ugyanis, amit az elején jogállami mechanizmusként emlegettünk, már a jól csengő kondicionalitási rendelet néven fut.

Nagy meccsei voltak az Európai Parlamentnek és a német soros elnökségnek, hogy végül mennyire lesz hatékony ez a csomag. Valamennyit vesztett az erejéből, és most már csak azokat a jogállami kihágásokat tudja ellenőrizni, amelyek közvetlenül érintik az uniós költségvetést. A médiát például ebben a formájában nem, hiszen nehéz lenne azt bizonyítani, hogy a média függetlenségének lerombolása negatívan befolyásolná az uniós büdzsét.

A jogállami mechanizmus így nem annyira a jogállami kihágásokat, mint inkább az uniós pénzek ellopását szeretné megakadályozni. Ettől függetlenül elfogadták, átment, van már egy újabb fegyver, amit be lehet vetni a renitens tagországok ellen. Márpedig számunkra különösen érdekes ez, hiszen Magyarország az a tagország, amelyik ellen a leghamarabb be szeretnék vetni.

De akkor miért nem teszik? A jogállami mechanizmus-költségvetés-segélycsomag hármas körüli tárgyalásokban végül úgy sikerült elkerülni a magyar és lengyel vétót, hogy a német soros elnökség megígértette az Európai Bizottsággal, hogy elfogadják ugyan a mechanizmust, de addig nem alkalmazzák, amíg az Európai Bíróság ki nem mondja, hogy az törvényes.

A két vétóval fenyegető tagállam meg is támadta a mechanizmust a bíróságon, semmisségi panaszt nyújtottak be. Ez része volt az alkunak, mert egy ilyen eljárás normális menetben akár évekig is tarthat, ami azt jelenti, hogy a 2022-es magyar parlamenti választás előtt semmiképp nem indulhat ilyen eljárás.

A magyar ellenzéki EP-képviselők, különösen a Momentum képviselői, akkor azt mondták, gyorsított eljárást kérnek majd a bíróságtól. Ezt azért tehették volna meg, mert a parlament, amelynek a képviselői, társtörvényhozó a mechanizmusban. Ez végül nem történt meg. Ahhoz, hogy gyorsított eljárás induljon a bíróságon, ellenkeresetet kellett volna benyújtania a parlamenti képviselőknek, amit máig nem tettek meg.

Még egy feltétel akadályozza a jogállami mechanizmus életbe lépését. A bizottság arra is rábólintott, hogy a magyarok kérésének megfelelően írjanak egy sorvezetőt arról, hogyan és milyen objektív kritériumok alapján fogják majd alkalmazni a jogállami mechanizmust. Ez nem jogi, hanem politikai dokumentum, csak arról szól, hogy a bizottság, amely a gyakorlatban megindítja és levezényli az eljárást, kimondja, hogyan tervezik azt alkalmazni. Ez tehát nem jogi dokumentum, a mechanizmus enélkül is alkalmazható, ahogy jogilag a bíróság jóváhagyása sem szükséges hozzá, csak a bizottság nem akarja alkalmazni addig, amíg ezek nincsenek meg.

A sorvezető elkészítése ráadásul még a bíróság ítéleténél is hosszabb ideig tarthat, akár évekig is vitatkozhatnak majd arról, hogyan alkalmazzák pontosan a jogállami mechanizmust, miközben a gyakorlatban nem alkalmazzák azt.

Ezt elégelte meg az Európai Parlament nagy része. Daniel Freund német zöldpárti képviselő korábban azzal fenyegette meg az Európai Bizottságot, hogy ha nem kezdik el alkalmazni a január 1-jétől már érvényben lévő jogszabályt, beperelik a bizottságot az Európai Bíróságon a döntéshozás elmulasztása miatt. Az a határidő, amit a parlament adott, nemrég járt le, és Freund be is jelentette, hogy elindítják a pert. De nagyon úgy néz ki, hogy nem teszik. Az Európai Parlament szerdán szavaz egy szövegről, amelyben felszólítják a bizottságot, hogy kezdje el alkalmazni a mechanizmust, különben perelni fognak. De perről konkrétan még mindig nincs szó, ahogy gyorsított eljárást sem kértek.

A jogállami mechanizmus körüli harc egyelőre politikai keménykedés az EU-ban, ahol az Európai Parlamenten belül is nagy a verseny, hogy ki lép fel a leghatározottabban az olyan tagországok ellen, mint Magyarország és Lengyelország.

De a gyakorlatban az ügy még mindig úgy áll, hogy Orbán Viktor megkapta azt, amiben az év végén megegyezett Angela Merkellel és a német soros elnökséggel: időt. A jelenlegi helyzetben szinte biztos, hogy nem fog elindulni a mechanizmus a jövő évi választás előtt, és ha elindulna, akkor is hónapokba telne, mire gyakorlati következménye lenne. Ezek a gyakorlati következmények így már egy újraválasztott Orbán-kormányt vagy egy frissen hatalomra kerülő hatpárti kormányt érinthetnek.

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik