Az Európai Bizottság csütörtökön bemutatott két tervet, amelyekkel az online dezinformáció ellen szeretnének harcolni, miközben segítik Európa médiaszektorát és megvédik a választásokat a külső behatásoktól. A két tervezet neve Európai Demokrácia Akcióterv (EDAP) és Média és Audiovizuális Akcióterv (MAAP).
A tervek gazdája Vera Jourova, a bizottság alelnöke, aki egy ideje a magyar kormány egyik legfontosabb ellensége Brüsszelben, mert a jogállammal kapcsolatos ügyek egy része hozzá tartozik. Az egészben az az érdekes, hogy valójában semmilyen valódi javaslatot nem nyújtottak be a szabályozásra, a tervek inkább szándéknyilatkozatok a bizottságtól, hogy a jövőben foglalkozni fognak ezekkel a kérdésekkel.
Az EDAP lényege az lenne, hogy szabályozná, mennyire targetálhatják a választókat a közösségi oldalakon elhelyezett hirdetések. Ezzel kapcsolatban két hét múlva egy másik, a nagy amerikai techcégeket célzó uniós digitális szolgáltatásokat szabályozó rendelettervezetet mutat majd be az Európai Bizottság.
Ami a másik tervből különösen érdekes, hogy a bizottság létrehoz egy média-tulajdonviszonyokat monitorozó szervezetet, amellyel ellenőrizni fogják a média tulajdonosainak átláthatóságát és azt, hogy fair mértékben oszlanak-e el a médián belül az állami hirdetések.
Létrehoznak egy olyan eszközt is, amivel segítik a médiacégeket abban, hogy uniós pénzhez juthassanak.