Hétfő hajnalban jelentették be a csődöt. A brit repülésügyi hivatal (CAA), a közlekedési minisztérium, a külügyminisztérium és az üzleti ügyek minisztériuma tájékoztatása szerint a CAA azonnal hozzákezd a Thomas Cook mintegy 160 ezer külföldön lévő brit utasának hazaszállításához. A Matterhorn-művelet nevű készenléti terv lesz a britek legnagyobb ilyen akciója békeidőben.
A hétfő hajnali bejelentés szerint a Matterhorn-művelet a brit utasok közül csak azokra terjed ki, akik a következő két hétben egyébként is hazatértek volna. Az MTI által idézett közlemény szerint őket az utazási szerződésükben szereplő eredeti hazatérési időponthoz a lehető legközelebb eső időben viszik haza pótlólagos költség nélkül. Az nem biztos, hogy arra a repülőtérre érkeznek, ahonnan a Thomas Cook által szervezett utazásra elindultak.
A brit kormány arra intette a csődbe ment cég szervezésében külföldön tartózkodó turistákat, hogy üdülésüket ne szakítsák meg, ne menjenek ki a helyi repülőtérre anélkül, hogy ellenőriznék az őket hazaszállító járat indulását. A Matterhorn-műveletben
több tucatnyi légitársaság vesz részt. A bérelt gépek indulási menetrendje hamarosan megjelenik a külön e célra létrehozott thomascook.caa.co.uk honlapon.
A CAA felveszi a kapcsolatot a Thomas Cook utasait elszállásoló hotelekkel, amelyeket biztosít arról, hogy a szállásköltségeket a brit kormány az ilyen esetekre szolgáló biztosítási keretből kifizeti. Még a csőd kihirdetése előtt egy tunéziai szállodában a személyzet egy időre gyakorlatilag túszul ejtette a Thomas Cook utasait, követelve a költségek kifizetését. A szálloda vezetése közölte: attól tartott, hogy az utazási irodától nem kapja meg a szállásdíjat.
Az 1841-ben Thomas Cook üzletember által alapított cég világszerte 22 ezer, Nagy-Britanniában 9 ezer alkalmazottat foglalkoztat, 94 repülőgépből álló saját légitársasága is van. A cég hónapok óta pénzügyi nehézségekkel küzdött; a március 31-én zárult fél évről 1,5 milliárd font (570 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett.
A Thomas Cook az elmúlt hetekben felhajtott ugyan egy 900 millió fontos (340 milliárd forintos) pénzügyi mentőcsomagot saját legnagyobb részvényeseinek bevonásával, de a cég banki hitelezői további 200 millió font befektetői finanszírozás megszerzéséhez kötötték részvételüket a mentőprogramban.
A tárgyalások a lehetséges pénzügyi befektetőkkel még vasárnap éjjel is tartottak, de végül eredménytelenül zárultak. A brit utasok hazaszállítása a kormány becslése szerint 100 millió fontba kerül, kétszer annyiba, mint a Monarch brit légitársaság csődje után végrehajtott hasonló művelet. A Monarch 2017 októberében ment csődbe, 110 ezer utast külföldön hagyva.