A több olasz és külföldi civil szervezetet tömörítő, Olaszországban bejegyzett Mediterranea Saving Human közölte, hogy a hajón 49 kimentett ember, köztük 12 kiskorú, valamint tíz fős legénység található. Az egyik utas beteg, feltételezhetően tüdőgyulladása van, ezért a Mediterranea a férfi partra szállítását kérte az olasz hatóságoktól. A szervezet hangsúlyozta, hogy a viharos tenger miatt az olasz partok számítanak a legközelebbi biztonságos kikötőnek, ahová a tengeri jog szerint a kimentett embereket szállítani kell.
A Mare Ionio hosszú szünet után, szombaton indult el ismét a szicíliai Palermo kikötőjéből mentési műveletre. Líbia kutatási és mentési övezetében hétfőn vette fedélzetére az embereket, és azonnal elindult Olaszország felé, anélkül, hogy megvárta volna a líbiai parti őrség hajóit. A mentési műveletet koordináló Luca Casarini, a Mediterranea egyik felelőse, arról ismert Olaszországban, hogy a G8-as csoport 2001-es genovai találkozóján ő vezette a várost szabályosan szétromboló, globalizáció ellenes csoportok szélsőséges szárnyát.
Matteo Salvini olasz belügyminiszter az éjszaka írta alá a nem kormányzati szervezetek tengeri mentési műveleteire vonatkozó újabb olasz hatósági szabályozást, amely a tengeren kimentett emberek Olaszországba szállításának leállítását célozza.
Elsőrendű célnak továbbra is az emberéletek mentése számít, de ennek az illetékes területi hatóság koordinálásával kell történnie, a nemzetközi tengeri kutatási és mentési szabályok szerint. Bármilyen ettől eltérő magatartás a mentési művelet során előre kitervelt szándékként értékelhető az emberek Olaszországba szállítására és az emberkereskedelem elősegítésére. Az intézkedés szerint a mentési műveletek tapasztalatai azt mutatják, hogy az emberkereskedők által “kikényszerített” mentések végső célja az, hogy a többségében dokumentumok nélküli emberek bejussanak Olaszországba, és lehetnek köztük biztonsági kockázatot jelentő emberek is. A nem olasz területi vizeken, nem az olasz hatóságok irányításával történő mentést követően nem lehet automatikus, hogy a mentőhajók Olaszországot választják biztonságos kikötőnek.
A földközi-tengeri mentést végző civil szervezetek munkáját elsőként 2017 júliusában a korábbi, balközép olasz kormány szabályozta az úgynevezett magatartási kódexszel, amelyet az akkor Líbia és Olaszország között aktív civilszervezetek közül több mint tíz aláírt, kettő pedig nem. A jelenlegi olasz kormány első intézkedése, 2018 júniusában, az olaszországi kikötők lezárása volt a civil mentőhajók előtt. Azóta is érkeztek azonban civil mentőhajók Olaszországba, amelyeket azonban hosszú várakozás után engedtek kikötni, a római kormánynak azzal a feltételével, hogy az érkezőket önkéntes alapon szétosztják az EU-tagállamok között, ami csak részben történt meg.