Az Y generáció, a 22-37 éves fiatal gazdagok alkották azon műtárgyvásárlóknak a több mint felét, akik rendszeresen egymillió dollárt vagy még többet költöttek képzőművészeti alkotásokra az elmúlt két évben – állapította meg az UBS svájci bankcsoport és az Art Basel által közösen készített jelentése.
A jelentéshez Nagy-Britanniában, Németországban, Japánban, Szingapúrban és Hongkongban készített felmérés szerint ez a korosztály egyre aktívabban jelenik meg a műtárgypiacon, rendszeresen használva ehhez az internetet. Az idősebb műgyűjtőkhöz képest egyre többen hajlandók közülük nagy összeget költeni képzőművészeti alkotásokra.
Ez azt tükrözheti, hogy hosszú távú befektetésként igény van páratlan minőségű műtárgyakra és gyűjthető dolgokra
– magyarázta Johan Jerväe, az UBS marketing igazgatója.
2018-ban a műtárgypiaci eladások hét százalékkal, 67,4 milliárd dollárra nőttek a jelentés szerint. Ez a fiatal műgyűjtői kör segítette azt, hogy tavaly az online műtárgypiac 6 milliárd dollárra nőtt.
2016 és 2018 között az Y generáció 93 százaléka vásárolt az interneten és átlagosan csaknem 107 ezer dollárt költött, míg a kicsit idősebb X generáció – a 38-52 év közöttiek – mintegy félmillió dollárt költött, igaz kisebb rendszerességgel online vásárlásra.
A Deloitte cég egy közelmúltbeli tanulmánya szerint 2020-ra az Y generáció vagyona elérheti a 24 ezer milliárd dollárt, egyrészt a szüleiktől örökölt vagyonban bekövetkező nemzedékváltás és az egyre nagyobb vagyon felhalmozása nyomán.
Kiemelt kép: Sebastian Gollnow / DPA / dpa Picture-Alliance