Nagyvilág

Mérgezővé vált a Trump név, és ez milliárdos veszteséget okoz az elnöknek

A héten új nevet kapott a nemrég még Trump nevét viselő hotel Panamában. Nem ez a szálloda volt az első, amely szabadult az amerikai elnök nevétől, ami már nem vonzza, inkább taszítja az embereket.

Alig fél évvel azután, hogy golyóállómellényt viselő fegyveres rendőrök kísérték ki onnan a Trump Organization munkatársait, hivatalosan is JW Marriottá változtatták a korábban az elnök nevét viselő panamai hotel nevét. Az új feliratot ünnepélyes szertartáson leplezték le a szálloda előtt található gránitfalon. Ahonnan márciusban szedték le a T, R, U, M és P betűt egy kalapács és egy feszítővas segítségével.

Így újabb szállodáról került le a Donald Trump név. Az a név, ami elnökké választása után, de már az elnökválasztási kampány közben is komoly értékvesztést szenvedett el, egyben milliárdos veszteséget okozott az ingatlanmágnás tévésztárnak.

Mérgező név

A panamai szálloda nem az első volt, amely mindent megtett, hogy megszabaduljon az átpolitizált, megosztóvá vált Trump névtől, ami kezdte elijeszteni a vendégeket. A Guardian cikke szerint tavaly januárban 25 százalékos kihasználtsággal működött a 70 emeletes, vitorlát formázó luxusszálloda, miközben a hasonló szállodák átlagos kihasználtsága majdnem 50 százalékos volt.

Még az amerikai nagykövetség munkatársai sem szállnak meg ott

– mondta a Guardiannek egy, a szálloda helyzetét jól ismerő ember.

Kanadában is hasonló volt a helyzet. A torontói Trump International Hotel tulajdonosai annyira meg akartak szabadulni az elnök nevétől, hogy hatmillió dollárt is hajlandóak voltak fizetni azért, hogy eltüntethessék, és helyére a St. Regis kerülhessen. Ugyanez lejátszódott Rio de Janeiróban és New Yorkban is.

Maga Trump több milliárd dollárra becsülte saját nevének az értékét, amit több évtizeden át tartó munkával változtatott olyan értékes márkanévvé, hogy előszeretettel biggyesztették szállodatulajdonosok a hotelnevekbe. Több tízmillió dollárt fizettek Trumpnak, hogy használhassák a nevét. Hiszen az egyet jelentett a luxussal, a presztízzsel.

Ez azonban már az elnökválasztási kampány hatására megváltozott.

A BAV Consulting márkanevekkel foglalkozó cég 2016 januárjában készült felmérése szerint jelentősen romlott a Trump név megítélése a leggazdagabb amerikaiak körében. Azaz éppen azoknál, akik meg tudják fizetni, hogy a drága Trump hotelekben szálljanak meg, bérletet vásároljanak golfklubjaiban vagy lakást vegyenek apartmanházaiban. Már jóval kevésbe tartották a brandet előkelőnek, felsőosztálybelinek, tekintélyesnek vagy rangosnak.

Hasonló eredményre jutott a YouGov közvélemény-kutató cég: adatai szerint az emberek mindössze 29 százalékának van pozitív véleménye a Trump Hotelről, 42 százaléknak viszont negatív. Közben a gazdag amerikaiak körében a Trump Hotel megítélése rendkívül negatív volt, míg vetélytársai, mint a Ritz-Carlton, a JW Marriott vagy a Four Seasons egyértelműen pozitív, a Guardiannek készített YouGov felmérés adatai szerint.

A 2016 őszén Whasingtonban nyitott Trump International Hotel
Fotó: Zach Gibson / AFP

Egy tavaly novemberben közzétett felmérésük adatai szerint a Trump Hotel az utolsó tíz között volt a felmérésben vizsgált 1600 vizsgált márka közül. Lánya, Ivanka Trump ruhamárkái is ott voltak a 30 legrosszabbul megítélt márka között, ezeken kívül csupán kábelszolgáltatók, energiaitalok gyártói és társkereső oldalak kaptak helyet a rangsor alján.

Nem csoda, hogy ezek után sokan igyekeztek megszabadulni Trump nevétől. Közvetlenül az elnökválasztás után a lakók kérésére kellett eltávolítani Trump nevét több ingatlanról is New Yorkban. Alig nyolc nappal a választás után a Trump Place nevet viselő apartmanházakról lekerült az elnök neve, és a 140, 160 és 180 Riverside Boulevard nevet kapták meg.

A lakók szerint ugyanis a név szégyenletessé vált. És ugyanezt követelték a szomszédjukban található ház lakói is, akik hosszú jogi csatározásokba is kezdtek a Trump családdal ennek elérésére.

Hasonlóan járt az egykor az elit egyik kedvenc szállodájának számító Trump SoHo is, ahova rendszeresen érkeztek a hírességeket szállító limuzinok, a bejárat előtt pedig turisták fényképezkedtek. Az ötcsillagos szállodában azonban alig fél évvel az elnökválasztás után már komoly forgalomcsökkenéssel küzdöttek. Egyre kevesebb rendezvényt tartottak ott, a híres sushi étterem, a korábban folyamatosan teltházzal üzemelő Koi is megszűnt a csökkenő forgalom miatt. A szállodát tavaly decemberben The Dominick Hotellé nevezte át tulajdonosa, a CIM Group.

Trump Tower

Különösen fájó lehet Trump számára, hogy ingatlanbirodalmának ékköve, a manhattani Trump Tower sem menekült meg a márkaromlás okozta veszteségektől. A felhőkarcoló, ahol Trump lakása, valamint cégének központja is található, a Forbes magazin becslése szerint 41 millió dollárt veszített az értékéből az elnökválasztás után. Az ott található lakások négyzetméterára pedig 30 százalékkal csökkent, miközben a hasonló lakások ára a környéken csak 8 százalékot esett – írta áprilisban a Reuters.

Trump elnökségének egyértelműen negatív hatása volt az ingatlanárakra

– mondta a Reutersnek Wendy Maitland ingatlanügynök, aki egy kliensének lakását hiába próbálta ott eladni. Elmondása szerint akkor 22 lakást árultak a Trump Towerben, kétszer annyit, mint 2015-ben. Ez mindent elmond – tette hozzá Maitland.

Milliárdos bukás

Mindez meglátszik Trump vagyonán is. A Forbes milliárdosokat rangsoroló listáján Trump több mint kétszáz helyet zuhant 2017 és 2018 között, és most már csak a 766. leggazdagabb ember a világon. Trump vagyonát a lap 3,1 milliárd dollárra becsüli, amit több mint egymilliárd dollárral kevesebb, mint 2016 tavaszán, amikor még 4,5 milliárd dollárja volt.

A veszteségek nem csak a Trump nevével ellátott szállodákat és lakóházakat érintik. Golfpályái közül is több megsínylette, hogy belépett a politikába. Két skóciai golfpályája a brit kormánynak tavaly októberben benyújtott adatok szerint 23 millió dolláros veszteséget termelt, kétszer annyit, mint az előző évben.

Golf pálya Skóciában
Fotó:Oli Scarff / AFP

De Trump amerikai golfpályái sem menekültek meg. Legalábbis azok, amelyek „kék államokban” vannak, olyan helyeken, ahol a demokrata jelölt, Hillary Clinton nyert. A kaliforniai Los Angeles megyében található golfpályáján 13 százalékkal csökkent a bevétel, miközben más golfpályák növekedésről számoltak be. A lejtmenet akkor kezdődött, amikor indult az elnökségért. Ugyancsak csökkenésről számoltak be az északkeleti, szintén kék államokban lévő Trump pályákon.

Észak-Karolinában, ahol Trump nyert, közben szárnyalni kezdett magán golfklubja, ahol szinte kimaxolták a tagságot és rekordszámú eseményt tartanak.

Van, ami Trump, és mégis megy

Szintén jó évei vannak Trump floridai golfklubjának. A Mar-a-Lago klubban ugyan eleinte többen is lemondták a tagságukat, de helyükre újak érkeztek. A klub kétszeresére, 200 ezer dollárra emelte a tagsági díjat, amit sokan boldogan fizettek ki, hogy találkozhassanak az Egyesült Államok elnökével.

Szintén jól megy a washingtoni Trump International Hotelnek. Bár eleinte úgy tűnt, hogy a szálloda sokkal rosszabbul teljesít, mint a hasonló washingtoni luxushotelek, végül 2017 végi adatok szerint már majdnem kétmillió dolláros profitot termelt, és Trump saját vagyonbevallása szerint végül 40 milliós profitot ért el 2017-ben.

Köszönhetően főleg a külföldi diplomatáknak, akik előszeretettel választják az elnök nevét viselő szállodát, mint például szaúdi diplomaták és lobbisták, akik 270 ezer dollárt költöttek el a szállodában. De a Republikánus Párt is besegített: több mint 177 ezer dollárt költött partikra és adománygyűjtő estélyekre.

Ez mondjuk kevésbé vigasztalhatja Trump lányát, Ivankát, aki a nyáron kénytelen volt bezárni korábban jól menő, és népszerűnek számító ruhamárkáját, miután annyira esni kezdett a kereslet, hogy több nagyáruház is abbahagyta forgalmazását. Ez nem okozhatott neki nagy meglepetést. Ivanka Trump ugyanis már az elnökválasztási kampány alatt aggodalmának adott hangot, hogy apja politikája rossz hatással lesz az üzletre.

Hogy mekkora gondot okoz az elnökség a Trump márkára, azt a cég is felismerte, és elfogadta. Jól mutatja ezt, hogy amikor elindítottak két új szállodaláncot, amik közül az egyik a fiatalokat, a másik hazafias amerikaiak célozza, azok nevéből már jó érzékkel kihagyták az alig pár évvel ezelőtt még a siker garanciáját jelentő Trump nevet.

Kiemelt képünkön eltávolítják a Trump nevet a New Yorkban található Trump Palace épületről. Fotó: Peter Foley/Bloomberg /Getty Images

Ajánlott videó

Olvasói sztorik