Nagyvilág

Ennek a hajónak semmi köze Soros Györgyhöz

A 2018-as focivébének Magyarországon egészen speciális hangulata van. Ezt a különleges ízt az adja, hogy konkrétan nincs olyan meccs, amelynek a játékideje alatt legalább egyszer ne hangzana el az, hogy

Soros-hajó.

A meccs szüneteiben Hírek egy percben címmel szokott híradót közölni az MTVA. És nagyjából teljesen mindegy, hogy mi történik a világban, a legfontosabb hírek egy percébe minden egyes alkalommal befér pár másodperc az Aquarius nevű hajóról.

A hajó története különleges, ez az SOS Mediterranée és az Orvosok határok nélkül mentőhajója, amelyet azért lízingelnek egy német cégtől, hogy a Líbia és Olaszország között tákolt hajókon és ladikokon elinduló menekülteket (vagy ahogy a magyar kormány és kormánymédia nevezi őket: migránsokat) kimentse, ha elsüllyed a hajójuk.

Az Aquarius fedélzetére körülbelül 500 menekült fér fel egyszerre. Az üzemeltető szervezetek azt mondják, amióta 2016-ban üzembe állították a korábban tudományos kutatásokat végző hajót, több mint tízezer embert mentettek ki vele a tengerből.

A hajó legénysége rendezi a mentőmellényeket az Aquariuson
Fotó: Pau Barrena / AFP

Az Aquarius kálváriája akkor kezdődött, amikor kimentett 628 menekültet, akik Szudánból és Bangladesből indultak el Olaszország felé. Az új olasz belügyminiszter Matteo Salvini még Orbán Viktornál is keményebb vonalat visz a menekültkérdésben. Salvini nem adott engedélyt a több száz embert, köztük gyerekeket szállító hajónak arra, hogy kikössön Olaszországban. Málta ugyanígy megtagadta a lehetőséget.

33293

Egyedül az új – baloldali – spanyol kormány jelentkezett, hogy Valencia védett kikötőjében lehetőséget ad a hajónak a kikötésre, de eredetileg úgy tűnt, hogy az Aquariuson nem lesz elég felszerelés és élelem ahhoz, hogy elhajózzanak odáig. Az olasz kormány annyira hajlandó volt, hogy katonai kíséretet biztosítson a hajó mellé, ami el is ért a spanyol partokig. Közben a hajón született egy gyerek is, akit a kapitány, Alexander Moroz után Alexnek neveztek el. A menekültek körülbelül fele Franciaországban kért menedékjogot, miután Emmanuel Macron közölte, hogy erre lehetőségük van.

Az Aquarius érkezése Valenciába
Fotó: Pau Barrena / AFP

Az embercsempészek és a mentőhajók kapcsolata a Földközi-tengeren furcsa és speciális. Az Afrikából menekülő emberek komoly pénzeket fizetnek azért, hogy ezek az embercsempészek életveszélyes, tákolt ladikokra tegyék fel őket Európa felé. Az embercsempészeknek nagyon nem is éri meg normális hajókat adni a menekülteknek, hiszen ezeket soha nem kapják vissza, senki nem hozza őket vissza Olaszországból Líbiába.

A Der Tagesspiegel nevű német lap nemrég közölte annak a 33293 menekültnek a nevét, akik eddig meghaltak útban Európa felé. A lista 46 oldalt tett ki a lapban. A mentőhajók azt szeretnék elérni, hogy ez a lista ne bővüljön. De mivel az embercsempészek bűnözők, a csempészetnél is bűnözői logika érvényesül. Minél biztosabbak abban, hogy egy tákolt ladik utasait felveszik a mentőhajók, annál kevesebb üzemanyaggal és rosszabb hajókkal indítják útnak a menekülteket, akik legtöbbször minden pénzüket felteszik erre az útra. Szudánból és Bangladesből eleve csak a tehetősebbek tudnak megfizetni egy embercsempészt és kockáztatni az életüket, hogy Európába jussanak. A szegényebbeknek csak a szomszédos afrikai országok maradnak.

A folyamatos életveszélynek, a több tízezer halott embernek és az embercsempészek sikerének egy dolog állíthatna akadályt: az ésszerűen menedzselt, szabályos, törvényes és szigorú migrációs útvonalak. Senki sem fogja kockáztatni az életét Lampedusa felé, ha kérhet menedéket legálisan is. És bármit is állít a magyar kormány, a legálisan beadott menedékkérelmeket egyelőre még mi is elbíráljuk.

Menekültek Líbia partjainál Fotó: Christian Marquardt/NurPhoto/AFP

De a magyar kormánynak van egy régi trükkje. A gyakran nézett tévéműsorok között szinte folyamatosan migrációval foglalkozó negatív híreket pörgetnek, akkor is, ha ezek a hírek egyébként egy online lap ingerküszöbét el sem érik. Ezek a hírek egyenként nem számottevőek, de mégis az történik, hogy a focivébét néző magyarok folyamatosan azzal szembesülnek, hogy egy Soros-hajónak nevezett valami migránsokat szállít Európába. A kontextus nincs kifejtve, nincs elmondva, hogy itt embereket mentettek meg a haláltól.

Ahogy az sincs elmondva, hogy ennek a szerencsétlen hajónak a világon semmi köze nincs Soros Györgyhöz.

Már azon kívül, hogy a Fidesz kommunikációs csapata egyszer kiadott egy közleményt, hogy ez egy Soros-hajó, és azóta a teljes lakájmédia az Origótól a köztévéig haptákban soroshajózik.

Erről a technikáról az MTVA egyik szerkesztője beszélt is a Guardiannak, amikor bevallotta, hogy a választás előtti napokban nyíltan hazudtak a münsteri gázolás elkövetőjéről, mert direkt nem voltak hajlandóak lehozni, hogy nem bevándorlóról van szó, hiába derült ki már órákkal azelőtt. Az MTVA szerkesztői és a Fidesz kommunikációs technikája az, hogy a negatív konnotációjú hírek elé odarakják, hogy Soros. Ez történik az Aquariusszal is, bár ennek a hajónak tényleg semmi köze Soros Györgyhöz.

Annyira nincs, hogy még a kormányzati kommunikációt mindig szolgalelkűen alátámasztó Origo sem tudott ilyet rábizonyítani. Nemrég lehoztak egy Bemutatjuk, hogy dolgoznak Soros György hajói című cikket, amiben leírják, hogy mennyi embert mentettek meg a civil szervezetek hajói a tengeren,

miközben egyszer sem derül ki, hogy szerintük mégis mi köze ezeknek a hajóknak Soros Györgyhöz. Azért nem, mert semmi.

Fotó: Kenny Karpov / SOS Meditarrenee / AFP

A cikk legparádésabb része az, amikor megpróbálják az Aquariust Soros Györgyhöz kötni.

De hogy jön a képbe Soros György? A 2014-ben alapította Christopher Catrambone és Regina Catrambone a Migrant Offshore Aid Station (MOAS) nevezetű NGO-t. Christopher Catrambone 416 ezer dollárt adományozott Hillary Clinton elnökválasztási kampányára. Ezen kívül 500 ezer dollárt adományozott a Soros György tulajdonában álló Avaaz.org-nak. Az Avaaz például aktívan beavatkozott a magyar választási kampányba, és Orbán Viktor leváltására buzdított több közösségi portálon futó hirdetésben.

Ezzel csak az a baj, hogy a MOAS-nak semmi köze a hajóhoz, az Avaaz pedig nem Soros György tulajdona. És valójában fogalma sincs arról az Origónak, kapott-e az SOS Meditarranée, az Aquarius üzemeltetője pénz Soros Györgytől. Ezért nem tudják alátámasztani sem. A szervezet alapítójának adományai egyébként a kétharmadban az Európai Uniótól jönnek, egyharmadban az olasz kormánytól. És ezt nem más állítja, mint a szélsőségesen menekültellenes, trumpista Zero Hedge.

De egyébként ha kapott is pénz ez a hajó Soros Györgytől – bár a jelenlegi tudásunk szerint Orbán Viktornak több köze van Soroshoz, mint az Aquariusnak – akkor mi van? Hagyni kellene ezeket az embereket megfulladni a tengerben? Érdemes feltenni a kérdést, hogy mennyire embertelen dolog soroshajózni egy olyan hajót, amin több száz tengerből kimentett ember van, és van-e olyan politikai cél, ami ezt legitimálni tudja.

Kiemelt kép: Pau Barrena / AFP

Ajánlott videó

Olvasói sztorik