Az amerikai televíziózás – és az amerikai politika – egyik legnagyobb alakja távozott a múlt héten, amikor meghalt Roger Ailes, a Fox News alapítója. A 77 évesen elhunyt szakember 20 éven át vezette a konzervatív hírtelevíziót, amit Ailes gyakorlatilag a világ legjobban hangolt propagandagépezetévé alakított. Orbán Viktor csak álmodozhat arról, hogy olyan hatásos eszköze legyen saját politikai céljai elérésére, mint ami a Fox News volt a Republikánus Pártnak.
Igaz, Ailestől félni is lehet. A legnézettebb, és legnagyobb profitot termelő amerikai hírcsatorna vezéreként ugyanis már nagyobb hatalomra tett szert, mint a politikusok, akiknek szekerét tolta. A már életében legendává vált tévés szakembert nem véletlenül szokták minden sajtómágnás legnagyobbikához, William Randolph Hearst-höz hasonlítani. Ahhoz a médiacézárhoz, akinek olyan nagy befolyása volt a politikai életre, hogy még háborúba is tudta küldeni az Egyesült Államokat.
Tévés csodagyerek
Ailes még csak a húszas évei közepén járt, amikor már teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy rendkívüli érzéke van a televíziózáshoz. Az 1940-ben, egy ohiói kisvárosban, Warrenben, munkásosztálybeli családba született Ailes az első olyan generáció tagja volt, amelyik már a televízión nevelkedett. Ő különösen, hiszen egy betegség miatt sok időt töltött otthon, a tévén előtt. „Együtt nőttünk fel a televízióval” – írta később.
A középiskola elvégzése után televízió és rádió szakon végzett az Ohio Egyetemen, majd egy helyi televízió napközbeni élő beszélgetős szórakoztató műsorában kezdett el dolgozni. Először még csak fullajtárként vett részt a The Mike Douglas Show készítésében, de hamar kiderült, mekkora érzéke van a tévéműsorokhoz, és két évvel később, alig 25 évesen már vezető producerként irányította a produkció készítését. (1968-ben Ailes-t Emmy-díjra jelölték munkájáért.)
Elnököt csinált Nixonból
Ailes mindössze 27 éves volt, amikor a műsorban személyesen találkozhatott Richard Nixonnal. Az egykori alelnök éppen az 1968-as elnökválasztásra készült, és panaszkodni kezdett a fiatal producernek, milyen szörnyű, hogy ilyen tévéműsorokban kell szerepelnie, hogy esélye legyen elfoglalni az elnöki széket. Ailes nem volt szívbajos, és leteremtette Nixont, s közölte vele: ha azt gondolja, a televízió csak egy haszontalan valami, soha nem lesz belőle elnök.
És ez a fiatal producer kioktató monológja nagyon tetszett Nixonnak. Annyira, hogy egy évre rá fel is kérte, hogy médiatanácsadóként segítse elnökválasztási kampányát. Ailesnek sikerült a televízió képernyőjén merevnek, ellenszenvesnek és ridegnek tűnő Nixonból szerethető figurát varázsolnia, elsőként alkalmazva a reklámipar és Hollywood eszközeit egy elnökválasztási kampányban.
Nixon végül nem kis részben Ailes-nek köszönhetően az Egyesült Államok elnök lett, a tévés szakember pedig elindult az úton, ami az amerikai média és politika legbefolyásosabb alakjává tette.
Politikai tanácsadó
Az 1968-as elnökválasztás után Ailes megalapította konzultációs cégét, amivel vállalatokat és politikusokat segített, miközben színdarabokat és tévéműsorokat is készített. A politika, különösen a választási kampányok, élete részévé váltak.
1980-ban tanácsadóként segítette Ronald Reagant győzelemhez, és négy évre rá újraválasztási kampányában is dolgozott. Majd Reagan után 1988-ban az idősebb George Busht segítette elnökválasztási győzelemre a legendás republikánus választási tanácsadóval, Lee Atwaterrel együtt. Aztán 1991-ben visszavonult a politikától. Legalábbis ő ezt állította.
Propagandamester a Fox News élén
Egy évvel később az NBC-nél kezdett el dolgozni, a CNBC gazdasági hírcsatorna elnökeként. És persze rendkívül sikeres volt. A CNBC nézettsége és bevétele rohamos emelkedésnek indult, és közben még egy másik NBC-s hírtelevíziót is elindított 1994-ben. (A beszélgetős rádióműsorok és a televízió keresztezéséből létrejött America’s Talkingból lett később a liberális MSNBC hírtelevízió.)
Ailes azonban nem sokáig élvezhette a sikert. Nem jött ki az NBC vezetőségével, és végül 1996-ban távozott a csatornától. És azonnal csatlakozott Rupert Murdoch konzervatív ausztrál médiamágnáshoz, akinek minden vágya volt egy „CNN-gyilkos” hírtelevízió elindítása. Ehhez pedig nem is találhatott volna jobb embert, mint a legnagyobb televíziós szaktekintélynek számító Ailes-t.
A konzervatív családban felnőtt Ailes egész életében küzdött az amerikai média liberális túlsúlya ellen. Már Nixon elnöksége idején komolyan foglalkozott egy televíziós cég létrehozásával, aminek egyedüli célja a republikánus propaganda bejuttatatása lett volna a tévéhíradókba.
Tudta, csak az számít, amit az emberek a tévében látnak, és azt is, azon keresztül sokkal könnyebb befolyásolni a választókat. Mint ahogy azt egy erről szóló, több mint 300 oldalas feljegyzésben írta: a tévéhíradókat többen nézik, mint ahányan újságot olvasnak, és ennek az az oka, hogy „az emberek lusták”. És hozzátette: „A televíziónál csak ülsz, nézel és hallgatsz. A gondolkodást megteszik helyetted.”
A tervből ugyan nem lett semmi, de az 1970-es években csatlakozott egy hasonló céghez, a TVN-hez, ami szinte semennyire sem leplezetten terjesztette a republikánus kormányzat propagandáját. A cég azonban veszteséges volt és 1975-ben bezárta kapuit. Ailesnek így húsz évet kellett várnia arra, hogy meg tudja valósítani tervét. Ami a Fox News-al sikerült.
„Kiegyensúlyozott”
Nem bízott semmit a véletlenre. A TVN jelszavát – tárgyilagos és kiegyensúlyozott (fair & balanced) – felvevő hírtelevízióhoz a lehető legjobb szakembereket csábította el, akik örömmel követték a nagy tekintélynek örvendő Ailes-t (csak a CNBC-től 82 szakember vitt magával). Az igazolásoknak meg is lett az eredménye. Az induláskor kevesen hitték, hogy a Fox News képes lesz megtörni a CNN uralmát, de végül pontosan ez történt. A 2000-es évekre a Fox News a legnézettebb kábeles hírtelevízióvá vált, és milliárdos profitot termelt Murdochnak.
Az óriási pénzügyi siker pedig lehetővé tette Ailes számára, hogy szinte alig leplezett konzervatív propagandagépezetté alakítsa a Fox Newst. A hírtelevíziót teljesen a saját képére formálta. Ahogy ő látta, ellensúlyt hozott létre a szerinte baloldali elfogultságú CNN-el és úgy általában a liberális sajtóval szemben. A céget szinte diktátorként vezető, keménykezű Ailes (nem véletlenül kapta a „Mao” becenevet) még arra is odafigyelt, hogy eltávolítsa a liberális érzelmű kollégákat.
Az eredmény egy, csak a nevében kiegyensúlyozott hírcsatorna lett, ami szégyentelenül tolta le nézői torkán azt, amit amúgy is hallani akartak: a konzervatív propagandát. A Fox News meghatározó hang lett az amerikai sajtóban, és a megkerülhetetlen politikai erővé vált, ami politikusokat tud felemelni és megbuktatni. És közben Ailes a Republikánus Párt egyik leghatalmasabb emberé vált, akire már maguk a republikánus politikusok is félve tekintettek.
A bukás
Miközben a Fox News az ötvenes évek konzervatív világnézetét népszerűsítette, a cégen belül meghatározó lett az 50-es évekre jellemző hímsovinizmus, és szexizmus. (Ez a tévé képernyőjén leginkább a hírhedté vált üvegasztalok révén jelent meg. Amiknek egyetlen célja volt: hogy a nézők láthassák a női műsorvezetők lábait). Ailes-nek végül ez okozta a vesztét.
Tavaly nyáron teljesen váratlanul Murdoch-ék távozásra kényszerítették, miután több női dolgozói is azzal vádolta, hogy szexuálisan zaklatta őket. Több mint húsz nő emelt panaszt ellene, és a vádak elég biztos alapokon álltak ahhoz, hogy Fox News belső vizsgálatot indítson, és egyiküknek, a botrány kirobbantó Gretchen Carlsonnak húszmillió dollárt fizessenek egy peren kívüli megegyezés részeként.
Ailes végül negyvenmillió dolláros bánatpénzzel a zsebében távozhatott a Fox Newstól, örömmel töltve el a liberálisok szívét (lásd minden baloldali fiatal kedvence, Jon Stewart és Stephen Colbert „leplezett” örömét). És egyben felvetette a kérdést, hogy a Fox News túl fogja-e élni mindenható ura hiányát, vagy szép lassan visszaesik.
A kérdésre végül pont halála hetén kaphattunk választ.
Miközben Ailes floridai otthonában elhunyt, a Fox News 17 év óta először a harmadik helyre szorult a főműsoridős nézettségben a hirdetések szempontjából legfontosabb 25-54 év közötti korosztályban a CNN és az MSNBC mögött. És közben az MSNBC-nek történetében először sikerült megelőznie a Fox News-t főműsoridőben.