Alternatív katalógust készített az Izraelben élő ultraortodox zsidók számára az IKEA. A merev vallásos hagyományoknak megfelelően, a kiadvány fotóin egyetlen nő sem látható, mintha a családok kizárólag apákból, és a fiaikból állnának.
A svéd bútorgyár épp azért célozza a harédi közösség tagjait, mert ők általában nagycsaládosok. Ennek megfelelően emeletes ágyakat, bölcsőket, illetve csupa olyasmit kínálnak nekik, amire egy sokgyermekes házaspárnak szüksége lehet. Az idealizált világ azonban meglehetősen bizarrul fest nők és lányok nélkül.
Az IKEA izraeli központja közleményben magyarázta az alternatív katalógus kiadását.
„A hozzánk beérkezett kérések miatt határoztunk a speciális katalógus elindítása mellett, hogy a vallásos és harédi közösségek is kedvükre böngészhessenek a termékeink között, olyan módon, ami leginkább összeegyeztethető az életstílusukkal.”
A nők ábrázolásának elvetése az ultraortodox zsidóknak szánt kiadványokban nem kizárólag Izraelben jellemző. Tavaly, az amerikai elnökválasztást megelőzően a New Yorkban kiadott Yated Ne’eman című lap olyan fotót közölt Hillary Clinton floridai kampányáról, amin az elnökjelöltnek csak a karja látszott, az arcát kitakarta a pódium.
A harédi ortodox kiadványokban a tradícióra és az erkölcsösségre hivatkozva tiltják a nők, és különösen a nők arcának ábrázolását. Ez a közszereplőkre, és a világ vezetőire is vonatkozik.
(Haaretz)