Nagyvilág

Rejtély, honnan szerzi az Iszlám Állam százával a vadiúj Toyota terepjárókat

A Kalasnyikov mellett minden afrikai hadúr és közel-keleti fegyveres csoport kedvence a Toyota, egészen pontosan a japán autógyártó megállíthatatlan pick-upja, a Hilux. Természetesen az Iszlám Állam harcosai is azokon vonulnak csatába, és ezzel egyáltalán nem okoznak nagy meglepetést. Az viszont már komoly fejtörést okoz, hogy vajon honnan szereztek be több száz vadonatúj darabot, amiket aztán büszkén mutogatnak a propagandavideóikban.

A Toyota segítségét kérte az Egyesült Államok kormánya annak kiderítésére, hogyan juthatott hozzá az Iszlám Állam több száz darab teljesen új Toyota Hiluxhoz, amiket a szervezet Szíriában, Irakban és Líbiában használ – jelentette az amerikai sajtó. Az erről először beszámoló ABC Newsnak a japán autógyártó washingtoni szóvivője elmondta: a cég munkatársai minden szükséges információt átadtak az amerikai pénzügyminisztérium terrorellenes osztályának a közel-keleti viszonteladó-hálózatukról, hogy a nyomozók ki tudják deríteni, hogyan kerülhettek az új modellek az iszlamista terrorszervezethez.

Álhírdetés a Toyotának, az Iszlám Állam fegyvereseivel
Álhírdetés a Toyotának, az Iszlám Állam fegyvereseivel

Ed Lewis az ABC-nek elmondta: a Toyota szigorúan tiltja a márkakereskedéseknek, hogy olyan embereknek adjanak el autókat, akik terrorcselekményekre vagy fegyveres harcokra akarják felhasználni. Azt viszont már lehetetlen ellenőrizniük, hogy a már eladott járműveket ki kinek adja tovább. Az amerikai pénzügyminisztérium nem nyilatkozott a vizsgálattal kapcsolatban.

Az Iszlám Állam „hivatalos autója”

Az amerikai kormány azután kezdett el vizsgálódni a Toyoták miatt, hogy az Iszlám Állam videóiban feltűnően sokat lehetett látni a „minden hadúr kedvenc autómárkájának” számító japán pick-upokból. A washingtoni iraki nagykövet, Lukman Faily az ABC-nek elmondta: kormánya információi szerint nemcsak régi, használt Toyotákat használnak az iszlamisták, hanem az utóbbi években százával vásároltak vadonatúj darabokat is, és senkinek fogalma sincsen, hogy honnan tudták azokat beszerezni.

Nem véletlen, hogy a Szíriában megerősödött iszlamista szervezet pont a Toyotákat, egészen pontosan a Toyota Hiluxokat (valamint a Toyota Land Cruisereket) kezdte el használni az iszlám kalifátus létrehozására indított háborújában. Ezzel semennyire sem számítanak újítóknak. A japán autógyártó pick-upjai ugyanis már legalább három évtizede olyan megszokott látványnak számítanak az afrikai és közel-keleti háborúkban, mint az orosz Kalasnyikovok.

Fegyveresek Szomáliában, 2009-ben
Fegyveresek Szomáliában, 2009-ben

Afrikai hadurak, közel-keleti lázadók, gerillacsoportok, az afgán tálibok és még az amerikai hadsereg különleges alakulatai is mind ezt az elnyűhetetlen kisteherautót használják a legszívesebben. Hogy miért pont a Hiluxot, annak több magyarázata is van, de leginkább egy ok miatt lett pont a japán pick-up a nyerő. Az, hogy szinte teljesen lehetetlen elpusztítani.

Ezt az állítást mindenkinél jobban bebizonyított a BBC autós műsora, a Top Gear, akik 2006-ban mindent megtettek, hogy tönkretegyenek egyet. A 18 éves, 300 ezer kilométert futott járművel lépcsőkön mentek le, fának ütköztek vele majd ráeresztették a világ második legnagyobb dagályát, hogy több órára a víz alá merüljön, és ennek ellenére tovább gurult.

Ekkor épületbontó golyóval ütötték, több méter magasról ledobták, lakókocsit hajítottak rá, felgyújtották, majd egy robbantással lerombolt lakóházra rakták, de még ez sem volt képes arra, hogy mozgásképtelenné tegye a Hiluxot. Önmagában ez azonban nem lenne elég arra, hogy olyan tökéletes harci gép legyen belőle, amiről még egy háborút is elneveztek.

A Toyota Háború

A Hilux a nyolcvanas évek végén vált minden hadúr, lázadó és felkelő kedvenc járművévé, a Líbia és Csád közti háború után, ahol a csádi katonák rendkívül hatásosan használták fel a franciáktól kapott pick-upokat, és az olcsó járművek segítségével teljesen tönkreverték a sokmilliárd dolláros felszereléssel ellátott líbiai hadsereget.

Líbiai lázadók konvoja, 2011-ben
Líbiai lázadók konvoja, 2011-ben

A csádiak a könnyű, gyors, mozgékony és elképesztően strapabíró terepjárókat egyrészt hatékony csapatszállításra használták, másrészt gépfegyvereket, légvédelmi ágyúkat és tankelhárító fegyvereket szereltek a Hiluxok platóira, és így jelentős tűzerővel tudtak végrehajtani meglepetésszerű támadásokat a líbiaiak ellen. Még az aknamezőktől sem kellett félniük, miután rájöttek arra, ha százas tempónál gyorsabban száguldanak át rajtuk, az aknák nem robbannak fel.

A gyors négykerék-meghajtású járművekkel észrevétlenül tudtak az ellenség közelébe kerülni a sivatagi dűnéken át mélyen Líbiában, és 1987 márciusában arra is képesek voltak, hogy kétezer emberrel elfoglalják az aknamezőkkel körbevett Wadi Doum katonai repülőteret, amit ötezer líbiai katona védett, tankok, páncélozott járművek és harci gépek segítségével. Az akció fordulópontot jelentett a háborúban, ami fél évvel később tűzszünettel ért véget.

A Líbiai Hajnal iszlamista koalíció egyik fegyverese egy 2014-ben készült felvételen
A Líbiai Hajnal iszlamista koalíció egyik fegyverese egy 2014-ben készült felvételen

Miután a csádiak megmutatták a világnak, milyen hatékony is tud lenni a gyakorlatilag könnyűlovasságként alkalmazott Hilux a harcmezőkön, már nem volt megállás. A Toyota pick-upjai azóta szinte minden fegyveres konfliktusban feltűntek Szomáliától elkezdve Etiópián és Ruandán át Irakig és Afganisztánig. A kilencvenes években a tálibok is a Hiluxok segítségével tudták elfoglalni az afgán fővárost, majd az Al-Kaida is Toyotákkal vonult harcba az amerikaiak ellen.

Sőt, még az amerikai különleges erők is a japán pick-upot választották, amikor a szeptember 11-ei terrortámadások után Afganisztánba vezényelték őket. Csakúgy, mint az amerikaiak által támogatott szíriai felkelők, akik Toyota Hiluxokat kértek az Egyesült Államoktól, amikor Washington felajánlotta nekik segítségét. 43 darabot le is szállítottak nekik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik