Miután kiderült, hogy a német Volkswagen-csoport egyes dízelmotorok esetében meghamisította a károsanyag-kibocsátási adatokat, az Európai Bizottság csütörtökön arra kérte a tagállami hatóságokat, hogy vizsgálják ki, hogyan érinti mindez az unióban forgalomban lévő autókat.
A brüsszeli testület azt is kéri a tagországoktól, hogy szigorúan tartassák be az uniós emissziós normákat.
“Üzenetünk világos: zéró tolerancia a csalás ellen, és az uniós szabályoknak való szigorú megfelelés. Teljes nyilvánosságra és mélyreható károsanyag-kibocsátási vizsgálatokra van szükség” – idézi a bizottság közleménye Elzbieta Bienkowska belső piaci biztost.
A testület azt kéri a tagállamoktól, hogy a vizsgálatok eredményét osszák meg Brüsszellel, annak érdekében, hogy átfogó képet lehessen kapni arról, hogy hány autót szereltek fel az unióban olyan szerkezettel, amely kicselezi a laboratóriumi méréseket. A közleményből az is kiderül, hogy az ilyen berendezéseket az uniós jog kimondottan tiltja.
Ezzel összefüggésben a bizottság hangsúlyozza, hogy a tagállamoknak mielőbb el kellene fogadniuk azokat az intézkedéseket, amelyek révén a típusengedélyezés során nem laboratóriumi, hanem a valós vezetési körülmények között méri majd az autók károsanyag-kibocsátását, és kizárja az ilyen trükközést. Ennek a vizsgálati módszernek a bevezetése már a jövő év elején megkezdődhet.
A dízelbotrányt jövő heti luxembourgi tanácskozásukon az uniós tagállamok illetékes miniszterei is napirendre tűzhetik.