Nagyvilág

Lezuhant egy maláj gép Ukrajnában

295-en utaztak a repülőn, mindenki meghalt. Az ukránok szerint szeparatisták lőtték le az utasszállítót, a donyecki szakadárok tagadnak.

Tévedésből lőhették le az utasszállítót

Nem kell látnia a célpontot annak, aki le akar lőni egy tízezer méteres magasságban repülő gépet.

Lezuhant egy malajziai utasszállító repülőgép Ukrajnában az orosz határ közelében – adta hírül az Interfax orosz hírügynökség légügyi hatóságokra hivatkozva. A gép – egy Boeign 777-es – Amszterdamból tartott a malajziai fővárosba, Kuala Lumpurba. Senki nem élte túl a katasztrófát. A fedélzetén 295 ember tartózkodott.A hírügynökség szerint a repülőgépet 10 kilométeres magasságban lőtték le.

Nincs magyar áldozat

A maláj légitársaság Twitter-üzenetben közölte, hogy minden kapcsolatot elvesztett a géppel, amikor az az ukrajnai légtérben repült. A hágai magyar nagykövetség az MTI-t arról tájékoztatta: a holland külügyminisztériumnak nincs információja arról, hogy a gépen magyar utas tartózkodott volna. Holland és ukrán források szerint az utasok között 55 holland, 23 amerikai és négy francia állampolgár volt.

A kijevi védelmi minisztériumból származó információ szerint a Boeing a Donyeck megyei Torez városától nem messze, Hrabovo település közelében zuhant le. A Donyeck megyei adminisztráció közlése szerint Hrabovo környéke a szeparatisták ellenőrzése alatt áll.

Égő roncsok, holttestek tömege

Reuters beszámolója szerint az ukrán rendkívüli helyzetek minisztériumának tisztségviselője a helyszínen azt mondta neki, hogy legalább száz holttest hever a környéken, de – szavai szerint – a maláj gép becsapódásának helyszínétől 15 kilométerre is láttak szétszóródott roncsokat.

Fotó: Lifenews.ru

Az AP egyik újságírója legalább 22 holttestet talált a gép roncsának fő darabja környékén, de nagy területen szétszóródva látott roncsdarabokat, testrészeket és olyan tárgyakat, amelyek az utasokhoz tartozhattak. A tudósítónak az volt a benyomása, hogy a gép kettétört, mielőtt a földnek csapódott.

Az AFP tudósítói arról számoltak be, hogy túlélőnek semmi nyomát látták, és a helybeli szemtanúk is ezt mondták nekik. Látták a gép összeroncsolódott törzsét és függőleges vezérsíkját a malajziai légitársaság jelével, valamint az utasok poggyászait nagy területen szétszóródva. A helyszínre a lázadó alakulatok tagjai és tűzoltók érkeztek.

Az ukrán belügyminisztérium úgy tudja, hogy a gép roncsai és az áldozatok holttestei között fosztogatók járnak – jelentette a Reuters. A CNN-nel pedig egy meg nem nevezet ukrán kormányzati tanácsadó közölte, hogy ott tartózkodó emberek tárgyakat szednek össze.

Felvétel lehet bizonyíthatja, hogy a szakadárok lőtték le a gépet

Az ukrán biztonsági szolgálat közölt egy felvételt, ami állításuk szerint arról szól, hogy valaki a helyszínről beszámol az orosz hírszerzésnek arról, hogy ők lőtték le a repülőt.

Bővebben itt >>>

Megvan a fekete doboz

A kelet-ukrajnai oroszbarát szakadárok csütörtök este bejelentették, hogy megtalálták a Kelet-Ukrajnában lezuhant malajziai utasszállító repülőgép fekete dobozait – számolt be az Interfax orosz hírügynökség. Korábban a “donyecki népköztársaság” vezetői azt ígérték, hogy amennyiben megtalálják a baleset körülményeinek felderítésében kulcsfontosságú adatrögzítő szerkezeteket, átadják azokat a moszkvai Államközi Légiközlekedési Bizottságnak (MAK).

Andrej Purgin, a szakadár kelet-ukrajnai terület “első miniszterelnök-helyettese” az Interfax orosz hírügynökség értesülései szerint azt mondta, az orosz testületnek adják át az úgynevezett fekete dobozt, mivel ők “pontosan meg tudják állapítani a katasztrófa okát, habár az egyértelmű”.

Az oroszok mennének segíteni

Oroszország engedélyt kért Ukrajnától arra, hogy segíthessen a mentésben a malajziai repülőgép becsapódásának helyszínén – közölte az orosz rendkívüli helyzetek minisztériuma. “Az orosz katasztrófa-elhárítási szolgálat hivatalos kérést küldött ukrán kollégáinknak javasolva, hogy együtt dolgozzanak egy Boeing repülőgép lezuhanásának a helyszínén, ukrán területen” – mondta Vlagyimir Pucskov, a tárca minisztere.  

A Reuters brit hírügynökség jelentésének megfogalmazása szerint a “mentési munkákban való részvételre” vonatkozik az orosz kérés – holott a szerencsétlenségnek nincsenek túlélői -, míg az ITAR-TASZSZ orosz hírügynökség a “katasztrófa következményeinek feszámolásában való részvételről” írt.

Washington is segítene

Barack Obama közölte, az Egyesült Államok segítséget nyújt annak feltárásához, hogy mi történt a Kelet-Ukrajnában lezuhant maláj utasszállítóval. Az amerikai elnök szörnyű tragédiának nevezte a repülőgép lezuhanását. Obama a Delaware állambeli Wilmingtonban nyilatkozott és közölte: országa bármilyen segítséget kész megadni ahhoz, hogy kiderítsék, mi történt, és miért?

Az amerikai elnök azt is közölte, kormánya kiemelt feladatnak tekinti annak tisztázását, hogy utaztak-e amerikai állampolgárok az Amszterdamból a maláj fővárosba tartó repülőgépen. Korábbi sajtóhírek szerint a 280 utasból 23 amerikai állampolgár volt.

Független vizsgálatot

A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) fontosnak tartja, hogy független nemzetközi testület vizsgálja ki a malajziai utasszállító repülőgép tragédiájának körülményeit, és nevezze meg “ennek a gyáva és embertelen tettnek a felelőseit”.

Közölték, mély megdöbbenéssel értesültek a Malaysia Airlines MH17-es járatának Ukrajna légterében történt feltételezett lelövéséről, és őszinte együttérzésükről biztosítják a tragédia 295 áldozatának hozzátartozóit.

Egymásra mutogatnak

Megerősítette az Ukraeroruh légi közlekedést kiszolgáló ukrán állami vállalat a malajziai utasszállító repülőgép lezuhanását.. Anton Herascsenko belügyminiszter-helyettes közlése szerint a gépet “terroristák”, azaz kelet-ukrajnai szakadárok lőtték le Buk típusú légvédelmi rakétával.

A donyecki szakadárok tagadják, hogy közük lenne a maláj repülőgép lelövéséhez. Állításuk szerint az utasszállítót az ukránok lőtték le. Az önhatalmúlag kikiáltott donyecki népköztársaság vezetése bejelentette: nincs közük a Boeing 777-es utasszállító lezuhanásához – jelentette az Interfax orosz hírügynökség.

A donyecki szakadárok közölték, hogy nem rendelkeznek olyan fegyverrel, amellyel le lehet lőni egy repülőgépet 10 kilométeres magasságban. Csak olyan hordozható rakétáik vannak, amellyel maximum 3 ezer méteres távolságban lehet csapást mérni.

Jurij Butuszov, a Cenzor.net ukrán hírportál főszerkesztője arról számolt be Facebook-oldalán, hogy a malajziai géppel egy időben a térségben repült az ukrán légierő egy Il-76-os katonai szállítógépe. Az újságíró elképzelhetőnek tartja, hogy az ukrán katonai gépet akarták lelőni, de célt tévesztettek. Bejegyzésében azt írta, az ukrán fegyveres erők vezérkarából egy forrás arról tájékoztatta, hogy az utasszállítót az orosz légvédelem lőtte ki orosz területről vagy közvetlenül az orosz-ukrán határról. A szerkesztő úgy tudja, hogy a térségben nem tartózkodik ukrán légvédelmi egység, csak szakadárok és orosz zsoldosok.

Fotó: MTI/AP/Dmitrij Loveckij

Nem is repülhetett volna arra?

Az egyoldalúan kikiáltott “Donyecki Népköztársaság” egy meg nem nevezett képviselője az ITAR-TASZSZ orosz állami hírügynökségnek nyilatkozva úgy fogalmazott, hogy a térségben már “megsemmisült a szükséges infrastruktúra”. A szakadár tisztségviselő megjegyezte, hogy “minden utasszállító járat légiirányítási nyomon követése Kijevből zajlik”. “Érthetetlen, hogyan kerülhetett oda a (malajziai) repülőgép” – tette hozzá.

“A harcok során Donyeck repülőterén felrobbantották az egységes légiirányítási rendszer részét képező irányítótornyot. Gépek itt nem repülhetnek” – mondta. Az ITAR-TASZSZ jelentése szerint július 8-án a repülésbiztonság érdekében lezárták a két kelet-ukrajnai megye légterét, megtiltva, hogy bármilyen polgári gép arra haladjon.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az IATA közleménye szerint a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján a malajziai repülőgép menetrendszerű útvonalon repült, szabad légtérrészben, nem pedig korlátozások alá esőben.

Nem jeleztek problémát a gépről

Normális körülmények között, minden probléma nélkül repült az ukrán légtérben a malajziai utasszállító repülőgép egészen addig, amíg el nem tűnt a radar képernyőjéről – jelentette ki csütörtök este Kijevben az ukrán repülésirányító hatóságok vezetője.

Az Eurocontrol nemzetközi légiirányítási szervezet csütörtök este közölte, hogy lezárták Ukrajna légterét a polgári légi forgalom járatai elől. A BBC jelentése szerint a szervezet igazgatója, Tytgat Luc közölte, hogy a katasztrófa idején négy repülőgép repült a légtérrészben, de (a malajziai gép kivételével) folytatták útjukat.

Nagy hatótávolságú rakéta kellett hozzá

Tízezer méter magasan repülő gépet csak nagy hatótávolságú, esetleg radarvezérlésű, föld-levegő rakétával lehet lelőni, vagy egy harci repülőgépről levegő-levegő rakétával – közölte csütörtökön a BBC-vel egy meg nem nevezett katonai szakértő. Ebből arra lehet következtetni, hogy semmilyen hordozható rakétával nem érhető el egy ilyen magasságban repülő gép – tette hozzá az illető.

Amerikai szakértők műholdképekből megpróbálják megállapítani, hogy a térségben az adott időben kilőttek-e nagy hatótávolságú föld-levegő rakétát – olvasható a BBC honlapján.

Fotó: MTI/AP/Dmitrij Loveckij

ITAR-TASZSZ hírügynökség illetékes forrásokra hivatkozva azt jelentette, hogy az ukrán fegyveres erők előző nap telepítettek egy Buk típusú légvédelmi rakétával felszerelt egységet abba a kelet-ukrajnai térségbe, ahol csütörtökön lelőtték a Malaysia Airlines maláj légitársaság utasszállító repülőgépét. Az ITAR-TASZSZ szerint az ukrán hadsereg hasonló egységet telepített csütörtökön Harkivba is.

Az AP amerikai hírügynökség újságírói azt állították, hogy a kelet-ukrajnai Snizsnye térségben ők maguk láttak egy hasonló rakétakilövő-komplexumot.

Az ukrán nemzetbiztonsági és védelmi tanács szóvivője szerint a szakadároknak van nagy magasságban haladó gépek lelövésére alkalmas haditechnikájuk.

Megszóltalt az ukrán elnök is

Ukrajna nem lőtte le a csütörtökön lezuhant maláj repülőgépet – jelentette ki Petro Porosenko. Az ukrán elnök azt mondta, nem zárja ki, hogy az utasszállítót lelőtték. Porosenko honlapján közölte: “hangsúlyozzuk, hogy az ukrán fegyveres erők nem hajtottak végre semmilyen támadást légi célpont ellen”.

Az ukrán államfő kezdeményezte, hogy hozzanak létre állami bizottságot nemzetközi szervezetek szakértőinek bevonásával a légi katasztrófa kivizsgálására. Az elnök rámutatott arra, hogy az elmúlt néhány nap alatt ez már a harmadik tragikus eset, miután – mint mondta – korábban orosz területről lelőtték az ukrán légierők egy An-26-os szállító és egy Szu-25-ös vadászgépét.

A Twitteren két videó terjed, amikről azt állítják, hogy a a lezuhant repülőgép füstje látható rajta.

Elkerülik Kelet-Ukrajnát

A Wizz Air további intézkedésig egyetlen járata sem repül át Kelet-Ukrajna felett – közölte a légitársaság csütörtökön az MTI-vel. Korábban már több légitársaság, a német Lufthansa, az Air France, a Turkish Airlines is bejelentette, gépeik elkerülik a donyecki légteret. Az orosz Aeroflot és Transaero közlése szerint gépeik egész Ukrajnát el fogják kerülni.

Malajzia: nincs bizonyíték a lelövésre

A malajziai kormány egyelőre nem erősítette meg azokat az értesüléseket, miszerint a Malaysia Airlines utasszállítóját lelőtték Ukrajna területén. Hishamuddin Hussein malajziai védelmi és közlekedési miniszter Twitter-oldalán közölte, hogy a gép lelövésére nincsenek bizonyítékok. Hozzátette ugyanakkor, hogy a hadsereget utasították a történtek felderítésére.

Najib Razak malajziai miniszterelnök csütörtökön Twitter-oldalán közölte, megrendítette a Malaysia Airlines utasszállító repülőgép lezuhanásának híre, és a hatóságok azonnal vizsgálatot indítanak az ügyben.

A védelmi tárca vezetője egy további Twitter-üzenetben arra kérte a malajziai lakosokat, hogy őrizzék meg a nyugalmukat, és ígéretet tett arra, hogy folyamatosan hírt ad a fejleményekről.

Szóba került Putyin és Obama közt is

Vlagyimir Putyin megosztotta amerikai kollégájával a repülőgép-szerencsétlenségről közvetlenül hozzá beérkezett információkat – állt a Kreml honlapján elhelyezett közleményben. Az orosz államfő és az amerikai elnök részletesen megvitatta az ukrán helyzetet, és Putyin a délkelet-ukrajnai harci cselekmények azonnali és feltétel nélküli beszüntetésére szólította fel a konfliktusban érintett feleket.

Az orosz elnök tájékoztatta Barack Obamát a délkelet-ukrajnai szakadárok és Kijev közötti párbeszéd érdekében létrehozott kontaktcsoport egyeztetéseinek felújítása érdekében tett moszkvai lépésekről is. A tárgyalásokban közvetítőként Oroszország ukrajnai nagykövete és az EBESZ képviselője is részt vett eddig.

A Kreml közlése szerint Vlagyimir Putyin reményét fejezte ki, hogy az Egyesült Államok is “hozzájárul az ukrajnai béketárgyalási folyamat elindításához”. Ennek érdekében mielőbb EBESZ-megfigyelőket kellene küldeni az orosz-ukrán határ több átkelőhelyére is, mint ezt Moszkva korábban kezdeményezte – fogalmazott a Kreml közleményében.

Az orosz államfő azt is kifejtette Barack Obamának, hogy az Oroszországgal szemben alkalmazandó, újonnan bejelentett washingtoni büntetőintézkedések nemcsak a kétoldalú kapcsolatoknak ártanak, hanem az ukrán válság kompromisszumos megoldásának keresésére tett erőfeszítéseknek is.

Washingtonban helyi idő szerint szerdán jelentették be az újabb orosz és kelet-ukrajnai szakadár politikusokat, valamint orosz állami bankokat és energetikai, valamint hadiipari cégeket sújtó szankciókat.

Két katasztrófa rövid időn belül

Fél éven belül a Malaysia Airlines két Boeing 777-es repülőgépével történt légi szerencsétlenség: március 8-án a Dél-kínai-tenger felett tűnt el az egyik repülőgép, míg csütörtökön Kelet-Ukrajna felett lőttek le egyet.

A Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba repülő 17-es járatát a 9M-MRD lajstromjelű Boeing 777-200-as teljesítette. Ez a repülőgép tizenhét éve pontosan ezen a napon repült először: 1997. július 17-én.

A gépen 247 turistaosztályú és 35 business osztályú ülés volt. A legfrissebb adatok szerint a repülőgépen 280 utas és a 15 fős személyzet volt.

A flightradar24.com oldal a repülőgéptől utoljára közép-európai idő szerint 15.21-kor kapott adatokat, 33 ezer láb magasságban: az utasszállító Donyecktől keletre, az orosz-ukrán határt keresztezte.

A március 8-án eltűnt MAH370-es járatot ugyanilyen típusú repülőgép teljesítette. A repülőgép Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, majd a Dél-kínai-tenger fölött a légiforgalmi irányítás egy órával a felszállás után elvesztette vele a kapcsolatot, roncsait azóta sem találták meg. A fedélzeten 227 utas és 14 fős személyzet volt.

A Boeing 777-es először 1994-ben szállt fel, a legtöbb ilyen típusú repülőgépet az Emirates, a United Airlines és az Air France üzemelteti. A szélestörzsű, interkontinentális járatok üzemelésére kifejlesztett repülő változattól függően 314-550 utas szállítására alkalmas, hosszúsága 63-73 méter, szárnyfesztávolsága 64, magassága 18 méter. Legnagyobb felszállósúlya 247 és 300 tonna között változik, utazósebessége 490 csomó (905 kilométer óránként), meghajtásáról a Rollce Royce, a Pratt and Whittney, vagy a General Electric hajtóművei gondoskodnak. A Wikipedia szerint a 777-es típust a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépének tartják.

A Malaysia Airlines Malajzia nemzeti légitársasága, 1947 óta működik, több mint 60 célállomásra repülnek 110 repülőgéppel. A tavalyi évet 1,1 milliárd ringgit adózás utáni veszteséggel zárták, idén az első félévben pedig nagyobb részben a 370-es járatuk eltűnése és az ebből fakadó bizalomvesztés miatt 59 százalékkal nőtt a veszteségük 443 millió ringgitre (30 milliárd forint). A légitársaság tizenhárom 777-est üzemeltetett, emellett hat darabbal rendelkeznek a világ legnagyobb utasszállító repülőgépéből, az Airbus A380-asból.

Az Amszterdami Nemzetközi Repülőtér (hivatalos nevén Amsterdam Airport Schipol) Hollandia legnagyobb forgalmú légikikötője, egyebek mellett a nemzeti légitársaság, a KLM bázisrepülőtere. Utasforgalma alapján Európa negyedik, a világ tizennegyedik legforgalmasabb repülőtere, 2013-ban 52,5 millió utast kezeltek.

Olvasói sztorik