A hattagú bíróság, amely végül 4:2 arányban döntött a tiltás ellen, nagyrészt figyelmen kívül hagyta, hogy mennyi haszna van a 453 grammnál nagyobb mennyiségű cukros üdítőitalok tilalmának. A húszoldalas határozatban a testület főleg azt kifogásolta, hogy az egészségügyi hivatal az éttermekre, boltokra, mozikra, stadionokra és utcai árusokra vonatkozó korlátozással hatáskörét túllépve nemcsak egészségügyi szabályozóként viselkedett, hanem a döntéshozatalba is beavatkozott.
Pellengéren az üdítő
A példa nélkül álló korlátozást Michael Bloomberg korábbi New York-i polgármester és utódja, Bill de Blasio harcolta ki.
A város azt remélte, hogy a csütörtöki ítélet megváltoztatja egy alacsonyabb szintű bíróság döntését, amely a vendéglátóhelyek és kisboltok által indított perben a korlátozás ellen foglalt állást.
A cukros üdítőket évek óta pellengérre állítják: az egészségvédők szerint rendkívül károsak, mivel a fogyasztók nincsenek tisztában azzal, hogy milyen magas a fruktóztartalma az üdítőkhöz használt kukoricaszirupnak. A felvilágosítás hatására az utóbbi évtizedben jelentősen csökkent Amerikában az üdítők forgalma. Ugyanakkor a szintén sok cukrot tartalmazó sportitalok és energiaitalok fogyasztása megnőtt.
Többet keresnek a kis üdítőkön
Bloomberg a nagyméretű üdítők betiltását ésszerű eszköznek vélte az elhízás elleni küzdelemben. Az elhízás nemcsak sok New York-i egészségét károsítja, hanem komolyan megterheli a város egészségügyi intézményeinek költségvetését is.
Mary T. Bassett, New York egészségügyi bizottságának illetékese elmondta, hogy a városi adminisztráció további lehetőségeket keres “a cukros italok és egészségtelen ételek agresszív marketingjének” korlátozására.
Hangsúlyozta, hogy a bíróság döntése nem változtatott a tényen: a cukros üdítők fogyasztása kulcsszerepet játszik az elhízás-járványban.
A New York-i vezetés nem jelezte, hogy akar-e fellebbezni, bár nem valószínű, hogy a szövetségi bíróság befogadna egy ilyen ügyet, mivel az helyi hatáskörbe tartozik.
A Coke és a Pepsi közben már piacra dobta kisebb dobozos és palackos üdítőit, amelyek között 212 grammos is van. Arra számítanak, hogy az emberek szívesebben isszák, ha ellenőrizni tudják az elfogyasztott adagokat. A kisebb méretű üdítő ráadásul több hasznot hajt a gyártóknak.