Nagyvilág

Szmogban landolást tanítanak a kínai pilótáknak

szmog (szmog)
szmog (szmog)

A szmogban való leszállás elsajátítására kényszerülnek a Kína tíz legforgalmasabb repülőteréről a fővárosba érkező pilóták a járatok pontosságának növelése érdekében - írja a Global Times című napilap.

A lap beszámolója szerint január elsejétől kezdődően az érintett pilótáknak igazolniuk kell, hogy rossz látási viszonyok közepette is képesek biztonságosan leszállni. Az úgynevezett vaklandolást a gépeken egy speciális fedélzeti berendezés segíti, emellett külön jelzőfények és az irányítótorony is asszisztál a kifejezetten bonyolult művelethez. A jelenlegi szabályozások szerint ha a kifutópályán való látótávolság kevesebb 550 méternél, és a pilóták nem rendelkeznek speciális kiképzéssel, akkor nem engedélyezett számukra a landolás, és másik repülőteret kell keresniük.

Fotó: AFP/Liu Jin

A vaklandolás technikájának elsajátításával a pilóták jelentősen rosszabb látási viszonyok mellett, már 350 méteres vagy akár annál kisebb látótávolság esetén is képessé válnak a biztonságos leszállásra.

Az új szabályozás elrendelésére azért volt szükség, mert az elmúlt években számos alkalommal befolyásolta a szmog a kínai főváros légi közlekedését. Idén januárban például több olyan nap is akadt, amelyen több tucat járatot kellett eltörölni a sűrű szmog miatt, ez pedig – a főváros összekötő szerepéből adódóan – Kína teljes területén késésekhez és a légi közlekedés rendjének felborulásához vezetett.

A vaklandolás gyakorlata Peking nemzetközi összehasonlításban is rendkívül rossz teljesítményét javítaná, járatainak pontosabbá tételét segítené. A FlyStats vállalat egy májusi iparági jelentése rámutatott: a pekingi fővárosi repülőtér – a sanghaji Putung nemzetközi repülőtérrel karöltve – a világrangsorok alján helyezkedik el. Május hónapban például az összes járat csupán 18 százaléka, az év első felében az összes gép kevesebb mint 40 százaléka érkezett, illetve szállt fel időben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik