Nagyvilág

Kiakadt az OECD a rezsibefagyasztás miatt

rezsicsökkentés (rezsicsökkentés)
rezsicsökkentés (rezsicsökkentés)

A szervezet főtitkára szerint a brit terv csődbe viheti a befektetőket.

Csődbe viheti a legnagyobb brit lakossági energiaszolgáltató cégek befektetőit a rezsibefagyasztás – mondta a BBC-nek a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet főtitkára.

Angel Gurría a BBC-nek kijelentette: a lakossági energiaárak befagyasztása a világpiaci energiaárak emelkedése közepette azt jelenti, hogy előbb-utóbb nagyon nagy árkülönbségek alakulnak ki. “Ki fogja ezt a különbséget kifizetni? Felkérik a befektetőket? A befektetők valószínűleg csődbe mennek” – fogalmazott az interjúban az OECD-vezető.

Gazdaságilag ésszerűtlen

Gurría szerint kérdés az is, hogy miképp lehetne rávenni a befektetőket egyébként is hosszú távú – 30-40 év alatti – megtérülést ígérő beruházásokra az energiaszolgáltató szektorban, ha közben a kiskereskedelmi árakat befagyasztják. “Ez gazdaságilag egyszerűen ésszerűtlen” – tette hozzá az OECD főtitkára.

A 2010 óta ellenzékben politizáló Munkáspárt vezetője, Ed Miliband a párt szeptember végi éves kongresszusán bejelentette, hogy ha a Labour a 2015-ben esedékes parlamenti választásokon ismét kormányra kerül, legalább 20 hónapra befagyasztja a kiskereskedelmi áram- és gázárakat, a hat legnagyobb magántulajdonú brit energiaszolgáltató cég nagykereskedelmi és lakossági szolgáltatói üzletágát szétválasztaná, és tevékenységük ellenőrzésére a jelenleginél erőteljesebb felügyeleti hatóságot hozna létre.

Miliband akkori indoklása szerint az energiaszolgáltató cégek “túl hosszú ideje” számláznak az indokoltnál többet a felhasználóknak, és ezt azért tehetik, mert “a piac nem működik”.

Túlszámlázás

Caroline Flint, a Munkáspárt árnyékkormányának energiaügyi miniszterjelöltje a hétfői BBC-műsorban megerősítette ezt az álláspontot, kijelentve: a párt által tervbe vett árbefagyasztás azt tükrözi, hogy az energiaszolgáltatók túlszámlázzák a brit fogyasztóknak nyújtott szolgáltatásaikat.

Flint szerint a nagybani energiaárak 2009 óta jelentősen csökkentek, ám ez nem szűrődött át a fogyasztói árakba, és ez a torzulás azóta is érvényesül az árképzésben.

“A szolgáltatókra a legkönnyebb lőni”

Paul Massara, az egyik legnagyobb brit szolgáltató, az Npower vezérigazgatója ugyanakkor kijelentette a BBC-műsorban, hogy a brit piacon tevékenykedő lakossági energiaszolgáltatókat “igazságtalanul hibáztatják” az áremelkedésekért. “Sok a találgatás, és vad szövegek hangzanak el anélkül, hogy bárki rápillantana a tényekre” – fogalmazott az Npower vezetője.

Massara hozzátette, hogy az ő cégének lakossági üzletága például már 2009-ben, 2010-ben és 2011-ben is veszteséges volt, és csak tavaly sikerült realizálnia 3,5 százalék körüli árrést, de “ez is aligha nevezhető eltúlzottnak”. Hozzátette: a politika valakit mindenképpen okolni akar az emelkedő lakossági számlákért, és “a szolgáltatókra a legkönnyebb lőni”.

Hol a gazdasági logika?

Hasonlóan érvelt Sir Roger Carr, a British Gast – a legnagyobb lakossági szolgáltatót – birtokló holding, a Centrica elnöke is a hétvégén. Carr a The Sunday Telegraph című tekintélyes konzervatív vasárnapi lap üzleti rovatában közölt írásában hamisnak nevezte azokat a vádakat, amelyek szerint a brit lakossági energiaszolgáltatók nyerészkednek, összejátszanak a konkurenciával, manipulálják a költségeket és elrejtik profitjukat.

A Centrica elnöke szerint a közműszámlák emelkedésének megfékezését célzó egyes politikusi előterjesztések “populista felhangúak, ugyanakkor nélkülözik a gazdasági logikát”. Az ilyen javaslatok rövid távon vonzónak bizonyulhatnak a választók számára, hosszú távon azonban a szükséges beruházások elmaradásához, “ki-kialvó lámpákhoz és akadozó ellátáshoz” vezetnek – tette hozzá Carr.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik