Nagyvilág

Nem működtek a liftek a Costa Concordián

costa concordia (costa concordia, )
costa concordia (costa concordia, )

Kedden a műszaki kérdések vizsgálata után októberre napolta el az olasz bíróság a Costa Concordia óceánjáró volt kapitányának, Francesco Schettinónak a perét. Kiderült, a baleset során nem indultak el a vészgenerátorok.

Csak két napig tartott a Costa Concordia perének újabb tárgyalási fordulója: az illetékes Grosseto városi bírósága kedden ismét kéthetes szünetet rendelt el. A következő tárgyalás október 7-én lesz, amikor tanúként többek között meghallgatják a tavaly januárban zátonyra futott óceánjáró gépészét, térképészét és Antonello Tievoli főpincért. A feltételezések szerint Schettino kapitány Tievoli születésnapja alkalmából irányította a hajót a lehető legközelebb Giglio partjaihoz.

Nem tartanak a kapitány szökésétől

A hétfői tárgyalási napon Schettino az indonéz kormányost vádolta a szerencsétlenségért, azt hangoztatva, hogy az nem követte utasításait. Kedden a volt kapitány nem kapott szót. Többször hozzá akart szólni a műszaki kérdésekhez, de a bíróság arra emlékeztette, hogy nem szakértőként, hanem vádlottként van jelen. Ugyanakkor visszaszolgáltatták az útlevelét, a hatóságok szerint ugyanis nem áll fenn Schettino külföldre szökésének veszélye.

A bíróság másban is engedményt tett: a védelem kérésére elrendelte, hogy a hajóroncson műszaki vizsgálatokat végezzenek. Schettino ügyvédei szerint ugyanis például nem indultak el a vészgenerátorok, ezért a liftek sem működtek.

A kormányos nem értette a parancsokat?

A perben az utasokat képviselő Codacons olasz fogyasztóvédelmi szervezet ügyvédei azt állították, hogy ha az indonéz kormányos Schettino parancsa szerint manőverez, a parti sziklákkal való ütközés elkerülhető lett volna. A kormányos azonban nem értette az olaszul beszélő Schettinót annak ellenére, hogy az óceánjárón a hivatalos munkanyelv az olasz volt. A védelem hangsúlyozta, hogy Schettino az utolsó pillanatban beavatkozott, és félrerántotta a kormányt, megakadályozva ezzel, hogy az óriáshajó nekihajtson Giglio kikötőjének. Elhangzott, hogy az ütközéskor a tenger alatti sziklák hatvan méternél hosszabb léket vágtak a hajó oldalán, és az óceánjáró alsó része 3 perc alatt megtelt vízzel. A hajótestet 1 millió 200 ezer liter tengervíz árasztotta el az első órában, miközben a szivattyúk óránként ezer litert tudtak eltávolítani.

Közben a hajóroncson megkezdődött a két eltűnt áldozat holttestének keresése. Még tizenhárom napig folyik a hajó belsejének átkutatása.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik