Az 52 éves Francisco José Garzónt a hét végén kiengedték a kórházból, ahol könnyebb sérülésekkel ápolták. Vasárnap este a szerencsétlenség helyszínén, Santiago de Compostelában kihallgatta egy vizsgálóbíró, akinek elismerte, gondatlanul cselekedett. A kórházban előzőleg még nem volt hajlandó vallomást tenni. A kihallgatás után feltételesen szabadlábra helyezték a mozdonyvezetőt, miután a bíróság úgy ítélte meg, hogy nem áll fenn a menekülés veszélye. Francisco José Garzónnak ugyanakkor hetente jelentkeznie kell a hatóságoknál, az ország területét hat hónapon keresztül engedély nélkül nem hagyhatja el, és vezetői engedélyét bevonták.
A tartomány hatóságai vasárnap jelentették be, hogy meghalt a vonatszerencsétlenségben megsérült egyik utas, ezzel 79-re emelkedett a halálos áldozatok száma. Az áldozatok emlékére hivatalos gyászszertartást rendeznek hétfő este a helyi katedrálisban. A sérültek közül hetvenen vannak kórházban, és 22-nek válságos az állapota. Két gyerek is van köztük.
Az eddigi vizsgálatok azt bizonyították, hogy a Madridból érkező szerelvény mindössze négy kilométerre a Santiago de Compostela-i pályaudvartól túl későn fékezett egy rendkívül éles kanyarban. A sebességét tekintve a hagyományos és a szupergyors közötti, úgynevezett hibridvonat egy nagysebességű közlekedésre alkalmas vonalon haladt óránkénti 190 kilométerrel, noha az adott szakaszon 80 kilométeres sebességkorlátozás volt érvényben.
A tartományi közlekedési miniszter közben visszautasította a szakszervezetek, valamint egyes médiumok, továbbá néhány mozdonyvezető azon állítását, hogy a biztonsági rendszer az adott szakaszon nem működött megfelelően. Ana Pastor azt hangoztatta, hogy a rendszer teljes mértékben megfelel a spanyol, illetve az európai szabványoknak. “Az alkalmazottaknak azonban szintén be kell tartaniuk az előírásokat” – tette hozzá.