Szombati spanyol sajtójelentések szerint az 52 éves Francisco José Garzón Amo – akit kórházi ápolása alatt már korábban hivatalosan őrizetbe helyeztek – nem volt hajlandó vallomást tenni. A férfit könnyű sérülésekkel szállították kórházba, és a rendőrség első alkalommal pénteken igyekezett kihallgatni őt.
Galicia tartomány rendőrségének vezetője, Jaime Iglesias kijelentette, hogy a mozdonyvezetőt “a balesettel összefüggő bűncselekménnyel” gyanúsítják.
Az eddigi vizsgálatok azt bizonyították, hogy a Madridból érkező szerelvény mindössze négy kilométerre a Santiago de Compostela-i pályaudvartól túl későn fékezett egy rendkívül éles kanyarban. A sebességét tekintve a hagyományos és a szupergyors közötti, úgynevezett hibridvonat egy nagysebességű közlekedésre alkalmas vonalon haladt óránkénti 190 kilométerrel, noha az adott szakaszon 80 kilométeres sebességkorlátozás volt érvényben.
Az El País szerint a fedélzeti monitoron kigyulladt a tetemes sebességtúllépésre figyelmeztető vészjelzés, de a mozdonyvezető, Francisco José Garzón Amo a fékezés ellenére már nem tudta elkerülni a balesetet.
Az ügyben nyomozók a fékrendszer esetleges elégtelenségét is vizsgálják, és dolgoznak a mozdony fekete dobozainak kiértékelésén is. A mozdonyvezetők szakszervezete ugyanakkor védelmébe vette a vezetőt, hangoztatva, hogy a sebességet szabályozó biztonsági rendszer volt a hibás.
Pénteken 83 sérültet még mindig kórházban ápoltak, közülük 32-nek súlyos volt az állapota.
Az El Mundo című lap a rádióbeszélgetésekre hivatkozva arról számolt be, hogy a mozdonyvezető szinte rögtön a katasztrófa után azt kiáltotta: “Ezt elcsesztem, meg akarok halni.”
Sajtóértesülések szerint a mozdonyvezető korábban a Facebook oldalán és a YouTube-on gyakran dicsekedett azzal, hogy rendszeresen túllépte a sebességet, néha egészen a “legvégső határig”.