A Madridból érkező szerelvény 80 halálos áldozatot követelő tragédiája az A Grandeira nevű éles kanyarban történt, amely mindössze négy kilométerre található a Santiago de Compostela-i pályaudvartól. A „hagyományos” (nem szupergyors) vonat egy nagy sebességű közlekedésre alkalmas vonalon haladt óránkénti 190 kilométerrel, holott az adott szakaszon óránkénti 80 kilométeres sebességkorlátozás volt érvényben.
Egy spanyol napilap szerint a fedélzeti monitoron kigyulladt a tetemes sebességtúllépésre figyelmeztető vészjelzés, de a mozdonyvezető, Francisco José Garzón Amo a fékezés ellenére már nem tudta elkerülni a balesetet.
Az 52 éves férfi 30 éve dolgozik a spanyol államvasutaknál (Renfe), 2000 óta mozdonyvezetőként. Jelenleg könnyebb sérüléssel kórházban ápolják, rendőri felügyelet mellett.
A vonalat, amelyen a vonat haladt, és amelyet a szuperexpresszek is rendszeresen használnak, automatikus sebességellenőrző rendszerrel látták el, de ezen a szakaszon egy másik rendszert telepítettek, amely nem teljesen automatizált, vagyis jobban függ az emberi tényezőtől.
Rendőrség: Kevesebb a halálos áldozatok száma
A spanyol rendőrség pénteki bejelentése szerint nem nyolcvan, hanem 78 halálos áldozata volt a vonatszerencsétlenségnek.
Ez a szám sem tekinthető még véglegesnek, mert még nem minden emberi maradványt sikerült egyértelműen azonosítani – tette hozzá a rendőrség tudományos csoportjának illetékese.
Mint mondta, a 78-ból eddig 72 áldozat kilétét már azonosítani tudták.
Megerősítették a hatóságok azt is, hogy a mozdonyvezetőt – akit szintén kórházban ápolnak – csütörtök este 8 óra óta rendőri felügyelet alatt tartják, de kihallgatására egyelőre nem kerülhetett sor.