Nagyvilág

Rejtély, hogy miért füstölt a repülő

dreamliner (dreamliner)
dreamliner (dreamliner)

Nem a túltöltöttség okozta a tüzet két héttel ezelőtt egy Boeing 787-es típusú Dreamliner egyik litium-ion akkumulátorában.

A JAL japán légitársaság által üzemeltetett Dreamliner repülési adatainak elemzéséből kiderült, hogy az akkumulátorok töltöttsége nem haladta meg a szükséges 32 voltot. Az NTSB szakértői azonban folytatják az akkumulátor-rendszer vizsgálatát, hogy fényt derítsenek a probléma okára. Kedden találkoznak a litium-ionos akkumulátorok töltőberendezését gyártó Securaplane Technologies vállalat képviselőivel a cég arizonai központjában – közölte Kelly Nantel, az NTSB szóvivője.

Január 7-én Bostonban elektromos tűz ütött ki a JAL által üzemeltetett Dreamliner egyik akkumulátorában. Kilenc napra rá az ANA japán légitársaság ugyanilyen gépe hajtott végre kényszerleszállást Kelet-Japánban, miután meghibásodott az egyik akkumulátora, és égésre utaló szagot észleltek a pilótafülkében.

Japán szakértők pénteken, az utóbbi gépet megvizsgálva, az akkumulátorokon látható égési nyomokból arra a következtetésre jutottak, hogy a túltöltöttség okozhatta a meghibásodást az ANA gépén. Az NTSB szakértői viszont kizárják azt, hogy a JAL gépén is emiatt gyulladt ki az egyik akkumulátor.

A laptopokban és mobiltelefonokban is használt Li-ion akkuk könnyen túlforrósodnak, és akár meg is gyulladhatnak. A túl nagy áramerővel történő túlzottan gyors töltés is túlterhelheti az akkumulátorokat, ami akkor is rövidzárlatot vagy túlhevülést okozhat, ha a feszültség a megszabott határon belül marad.

A második meghibásodás után több nagy légitársaság felfüggesztette átmeneti időre Boeing-787-es típusú utasszállító repülőgépeinek használatát, az amerikai repülőgépgyártó cég pedig bejelentette, hogy egyelőre nem teljesíti a Dreamlinerekkel kapcsolatos megrendeléseket.

A 787-es a Boeing legújabb, egyben technológiailag legfejlettebbnek tartott típusa, amely nemrég került forgalomba. Ebből a típusból eddig világszerte 50 darabot szállítottak le, a gépek fő piaca Japán, ahol az All Nippon Airways 17, a Japan Airlines hetet üzemeltet. Az Egyesült Államokban egyelőre csak a United Airlines üzemeltet 787-est, mégpedig hatot.

A Boeinghoz eddig 800 megrendelés érkezett a 207 millió dollárba kerülő, döntően szénszálas műanyagból készült gépre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik