Nagyvilág

Kék Vödrök az orosz kiváltságosok ellen

A moszkvaiakat régóta dühítették az orosz főváros zsúfolt útjain agresszívan keresztülszáguldó kékvillogós luxusautók, amelyek tulajdonosai sok esetben teljesen indokolatlanul próbálják megkülönböztető jelzések segítségével átverekedni magukat a várost bénító dugókon. A kékvillogós autók ellen már évekkel ezelőtt mozgalom is indult, a politikusok azonban eddig csak ígérgetésekkel válaszoltak a felháborodásra. Az elnökválasztásra készülő orosz kormányfő azonban úgy tűnik végre eldöntötte, hogy lépni fog az ügyben. Persze csak akkor, ha megválasztják.

Vlagyimir Putyin kedden jelentette be, hogy csökkenteni fogja azoknak az állami tisztviselőknek a számát, akik a moszkvaiakat sokszor felháborító előjogokat élveznek a közúti közlekedésben. A hivatalos adatok szerint majdnem kilencszáz hivatalnok jogosult a kékvillogó használatára, de a valóságban ezernél is több lehet. Putyin azt ígérte, hogy megválasztása esetén tucatnyira csökkenti ezt a számot, válaszul az agresszívan közlekedő kivételezettek elleni felháborodásra.

A moszkvai csúcsforgalom dugóiban araszoló autósok évek óta erősödő dühvel nézték a kocsisorokat veszélyes manőverekkel kerülgető luxusautókat, amelyek tetején ott villogott a különleges előjogokat biztosító kék fényjelzés. A megkülönböztető jelzést láthatóan csak a dugók megkerülésére használó kivételezettek a közlekedési szabályokat, és a többi autós biztonságát is figyelmen kívül hagyva száguldoznak a város útjain, gyakran a szembejövő sávban robogva, és – mint azt az alábbi videofelvételen is látni lehet – akár szirénázó mentőautókat és tűzoltókat is feltartva.

A hatalommal visszaélő korrupt hivatalnokok jelképévé vált kékvillogós autók elleni fellépés 2010-ben kapott lendületet, miután februárban halálos balesetet okozott a LukOIL olajtársaság alelnökét szállító Mercedes. A kékvillogós luxusautó frontálisan ütközött egy kisebb autóval, amelynek két női utasa életét vesztette. Az üzletember és sofőrje megúszta büntetés nélkül az esetet, annak ellenére, hogy szemtanúk állították: a Mercedes volt az, amelyik a forgalommal szemben haladt, hogy kikerülje a dugóban álló kocsisort.

Az eset felszínre hozta a felgyülemlett dühöt: az autósok bojkottot hirdettek az olajcég benzinkútjai ellen, egy népszerű orosz rapper pedig tiltakozó dalt készített az esetről, az ördöghöz hasonlítva a kékvillogós kivételezetteket. Aztán áprilisban egy kékvillogósnak ellenálló orosz üzletember vált hőssé az autósok szemében, amikor nem volt hajlandó félreállni az orosz elnök egyik tanácsadója elől, aki a forgalommal szemben próbált meg dugót kerülni.

Anatolij Hartlij azzal magyarázta tettét, hogy már elege volt a többi autós semmibe vevő hatalmasokból, akik még fel is vannak háborodva, amikor az autósok nem adnak elég gyorsan utat nekik. Mint például az a munkanélküli nő, aki tavaly januárban egy moszkvai rádiónak betelefonálva őszintén felháborodva kelt ki az emberek ellen, amiért kékvillogós autóját nem szokták elengedni.

Mint kiderült, nem Hartlij volt az egyedüli, akinél betelt a pohár, és tette ellenállásra sarkallta az embereket. Egy autós jogvédő szervezet arra szólította fel a moszkvai autósokat, hogy dudálva kövessék a kékvillogósokat, egy rádiós újságíró pedig arra bíztatta a sofőröket, hogy vészvillogót bekapcsolva állják el az őket az útról letolni akaró kiváltságosokat, valamint mozgalom indult a kivételezettek körének csökkentésére.

Kék Vödör Társaság

A nagy nyilvánosságot kapott esetek után a nemzetközi sajtóba is bekerült tiltakozó megmozdulásokat tartott Moszkvában a Kék Vödör Társaság, amelynek tagjai az autóik tetejére felszerelt kék színű vödörrel róttak lassú köröket az orosz főváros útjain, vagy kék vödrökkel a fejükön tartottak flashmob tiltakozásokat. Közben a társaság tagjai videokamerákkal felszerelkezve kezdték el dokumentálni a kékvillogós autókat, egy blogon megörökítve és megnevezve a megkülönböztető jelzéseket jogtalanul használó embereket, mint például Nyikita Mihalkov orosz rendezőt.

Így derülhetett fény arra, amikor az orosz vámhatóság helyettes vezetője a ruhatisztítóhoz sietve használt megkülönböztető jelzést, vagy arra a nagy vihart kavart esetre, amikor a vészhelyzetekkel foglalkozó miniszter sofőrje – egyedül utazva főnöke kékvillogós autójában – fejlövéssel fenyegette meg az őt feltartó autóst. Az alábbi felvételen megörökített eset miatt a sofőrt végül elbocsájtották állásából.


(“Idióta, azt akarod, hogy fejbe lőjjelek?“)

A tiltakozásokat követően többször is ígérgették politikusok, hogy tesznek valamint az elszaporodott kékvillogós autók ellen, de végül egyszer sem történt semmi az ügyben. Vlagyimir Putyin 2010 decemberében még etikai oktatással gondolta megoldani a problémát. A március negyedikei elnökválasztás közeledtével, és egy január végén tartott tiltakozó menet után azonban újra elővette az ügyet az orosz kormányfő, de vannak olyanok, akiket nem nyűgözött le teljesen a megkopott népszerűségű Putyin ígérete. “Ha igazán akarná, tíz perc alatt visszavonhatná a kiadott engedélyeket” – jelentette ki Szergej Kanajev, az Orosz Autótulajdonosok Szövetségének vezetője a Moscow News-nak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik