“Nincs víz! A helyzet válságos: nem csak a Duna alsó szakaszán, de följebb, Magyarországon, Ausztriában és Németországban is” – mondta Ivan Ivanov, a Bolgár Dunahajózási Társaság igazgatója a francia hírügynökségnek.
“Az uszályokat jóval a befogadóképességük alatt rakodjuk meg. A hajózható csatorna pedig helyenként olyan szűk, hogy a vontatók csak egy uszállyal haladhatnak át a szokásos hat helyett. Fel sem tudom mérni a veszteségeinket” – mondta.
A kikötők szintén csökkentett kapacitással működnek. A Duna bolgár és román partja között (a Duna ezen a szakaszon határfolyó) közlekedő két kompjáratot leállás fenyegeti, ami elkerülhetetlenül bekövetkezik, amint 50 centiméter alá süllyed a vízállás – sorolta Ivanov.
Az ukrán határ közelében fekvő romániai Galati kikötőjének hatóságai csak “intenzív kotrási műveletek révén tudják fenntartani azt a minimális vízmélységet”, ami elengedhetetlen a hajók manőverezéséhez.
Bukarestben attól tartanak, hogy le kell állítani az ország egyetlen atomerőművének, a cernavodai erőműnek az egyik reaktorát, ha a Duna vízszintje tovább apad. A reaktort, amelynek hűtését a Duna vizével oldják meg, legutóbb 2003-ban kellett leállítani az akkori rekord alacsony vízállás miatt.
A román állami áramszolgáltató társaság, a Hidroelectrica, amelynek termelése 40 százaléka a Dunától függ, bejelentette, hogy csökkenti az áramellátást.
Miután jelentős csapadékra továbbra sem lehet számítani, szakértők a vízszint további csökkenésére, esetleg stagnálására számítanak.
A szerb-magyar határnál lévő Bazdan (Bezdám) és a Belgrád közeli Pancevo (Pancsova) közötti 200 kilométeres szakaszon a szerb hydro-meteorológiai szolgálat szerint már jelenleg is a navigációhoz szükséges minimum alatt van a vízszint. Ezen a szakaszon jelenleg csak kishajókat engednek át, miközben teherszállító hajók százai vesztegelnek Bezdannál.
A horvát Duna-szakasz legnagyobb városának, Vukovárnak a hatóságai megtiltották az 1,3 méternél nagyobb merülésű hajók közlekedését, a szlovák hatóságok pedig a rakományok csökkentését írták elő.
Bár a folyó torkolatához közelebb fekvő országokat jobban sújtja az alacsony vízállás, az áruszállításban Ausztriában és Németországban is zavarokat okoz. Az osztrák meteorológiai intézet közlése szerint az idén novemberihez hasonló szárazság utoljára 1858-ban volt.