A tervet politikusok egy csoportja nyújtotta be alig nyolc hónappal az ország északkeleti részét romba döntő, 9-es erejű földrengés és a valaha átélt legnagyobb japán szökőár után. A katasztrófában közel húszezren haltak meg vagy tűntek el, szakértők azóta is próbálják ellenőrzés alá vonni a megrongált a fukusimai egyes atomerőművet – írta a The Daily Telegraph című brit napilap internetes kiadása.
Ha a földrengés közelebb lett volna Tokióhoz, a következmények katasztrofálisak lettek volna – mondják a politikusok.
A tervezett új város – ideiglenes nevén angol rövidítéssel a kevésbé csábítóan hangzó IRTBBC (Integrált Üdülési, Idegenforgalmi, Üzleti és Tartalék Város) – 5 négyzetkilométeres területen épülne fel, a jelenlegi Itami repülőtér helyén, amely korábban az Oszakába induló járatok fő kiindulási helye volt, de azóta a szerepét átvette a Kansai Nemzetközi Repülőtér.
A tervet ismertető Isii Hadzsime, a kormányzó Japán Demokrata Párt tagja feltette a kérdést: “Nem jó ötlet-e egy tartalék akkumulátor a nemzet funkciónak ellátásához”.
Az ötletet Kan Naoto volt kormányfő vetette fel. Kajeda Banri volt kereskedelmi és ipari miniszter és Kamei Sizuka, az ellenzéki Új Néppárt befolyásos tagja is támogatja. A csoport állítása szerint több mint 100 politikus áll a terv mögött. Ez utóbbi magában foglalna egy irodaház-együttest, ahol vészhelyzet esetén a kormány dolgozni, pihenőhelyeket, kaszinókat, parkokat és a világ legmagasabb, 625 méter magas felhőkarcolóját. Az új városnak mintegy 50 ezer lakója lenne, és mintegy 200 ezren dolgoznának ott. A csoport a költségeket még nem mérte fel, csak annyit közölt, hogy a kiadások 90 százalékát magáncégek finanszíroznák.
A csoport a megvalósíthatósági tanulmányra 14 millió jent (több mint 39 millió forintot) kérne, de várhatóan erős ellenállásba ütközik majd a Tokió érdekeit védelmező csoportok részéről.