Nagyvilág

A HM átvizsgáltatja a borulékony harckocsit

A Honvéd Vezérkar elrendelte minden M-RAP MaxxPro típusú gépjármű soron kívüli ellenőrzését, amelyet az amerikai féllel közösen hajtanak végre a magyar katonák - közölte csütörtök délután a Honvédelmi Minisztérium Sajtóirodája. A HM kabinetfőnöke szerint a tárcánál tudtak arról, hogy ez a fajta jármű instabil, viszont az improvizált robbanóeszközök ellen ez nyújtja a legjobb védelmet, a HM-nek pedig a katonák biztonsága az elsődleges.

Az fn.hu még pénteken arra kérdezett rá a Honvédelmi Minisztériumnál, hogy volt-e arról tudomásuk, hogy ez a járműtípus különösen borulékony, hiszen már 2008-ban egy amerikai katonai jelentés erre figyelmeztetett, ám a kabinetfőnök elmondása szerint tudtak arról, hogy instabil az M-RAP páncélozott harci jármű.

„Minden olyan jármű, amelyet hihetetlen energiáknak a kitételére készítenek fel, tehát arra, hogy alatta vagy mellette felrobban valami, az különleges technikai eszköz, a stabilitása pedig nyilvánvalóan olyan, amilyen. A súlyeloszlása miatt adott esetben borulékonyabb lehet, mint egy másik gépjármű, ezt mindenki tudja. A miniszter úr is többször elmondta, nem titok, hogy így van. Ez a jármű felborult, mert olyan erőhatás érte, amelytől fel kellett borulnia” – nyilatkozta lapunknak Szarka Gábor, a Honvédelmi Minisztérium kabinetfőnöke.

„Nekünk a katonák biztonsága az elsődleges. Az, hogy olyan járművel rendelkezzenek, ami mellett vagy alatt felrobban egy improvizált robbanóeszköz, akkor megmentse a katona életét. Ez az elsődleges szempont. Az pedig, hogy menetstabilitás szempontjából vannak vele ilyen vagy olyan apró problémák, az ehhez képest másodlagos” – fogalmazott a kabinetfőnök.

Az fn.hu-nak arra a kérdésére, miszerint a magyar katonák, ahogy az amerikaiak, a vezetési oktatáson kívül kaptak-e borulásszimulátoros kiképzést (lsd. videó) ehhez a járműtípushoz, Szarka Gábor azt válaszolta, hogy nyilván megkapták. „A mieinket az amerikaiak képezték ki, és ugyanazt a kiképzést hajtották végre a katonáinkkal, amit a saját katonáikon” – hangsúlyozta.

Durrdefekt?

A német vizsgálat jegyzőkönyve alapján eddig az feltételezhető, hogy a gépjármű jobb hátsó kerekének menet közbeni defektje okozhatta a balesetet, ezért tovább folytatódik a körülmények tisztázása – áll a HM csütörtöki közleményében. A Honvéd Vezérkar elrendelte valamennyi – a Mazar-e Sharif-i táborban lévő – M-RAP jármű ellenőrzését, amelyet az amerikai féllel közösen hajtanak végre a magyar katonák.

Számos baleset

Ahogy az fn.hu korábban megírta, az elmúlt években már számos közlekedési szerencsétlenség történt azzal az amerikai M-RAP típusú páncélozott járművel a közel-keleti hadszíntereken, amellyel a magyar katonák is balesetet szenvedtek, és ketten meghaltak.

2007. november 7. és 2008. június 8. között körülbelül 66 baleset történt amerikai katonák körében ezzel a gépjárműtípussal Irakban és Afganisztánban – derül ki a Védelmi Minisztérium nyilvántartásából. Ebből pedig mintegy 40 közlekedési szerencsétlenség vezetési hibából, valamint rossz útviszonyokból (rossz állapotú utak, hidak, stb.) eredt. Öt amerikai katona például úgy halt meg, hogy csatornába zuhantak be a kocsijukkal, amelynek fogságából azonban nem tudtak kimenekülni.

Instabil a harckocsi (Fotó: MTI/Zrínyi Média - honvedelem.hu)

Instabil az M-RAP (Fotó: MTI/Zrínyi Média – honvedelem.hu)

2008-ban pedig egy katonai jelentés a gépjármű felülvizsgálását indítványozta, mondván könnyen borul, ám az amerikai hadseregnél nem vonták be ezt a típust, csupán az Amerikai Hadsereg Harckészültségi és Biztonsági központja (USACRC) adott ki egy “vezetési praktikák” kézikönyvet. Ebben a biztonsági öv használatát, a jármű súlypontjának alacsonyan tartását tanácsolják, óva intenek a magas sebességtől, víz közelsége (pl. csatornák mellett) esetén pedig a lassítást javasolják.

Javult az állapotuk

Javult a múlt héten Afganisztánban megsérült katonák állapota. A konvojbaleset legsúlyosabb sérültjét a honvédkórház intenzív osztályon kezelik, a másik sérült hétfőn sikeres gerincstabilizáló műtéten esett át. A súlyosabb sérült állapota stabil, tudati funkciói javulást mutatnak, a másik – többszörös csonttörést szenvedett – katona műtétje után megkezdték korai rehabilitációját.

Végső búcsú

Katonai tiszteletadás mellett, családtagok, rokonok, katonatársak és barátok jelenlétében vettek végső búcsút az Afganisztánban hősi halált halt Dálnoki András posztumusz hadnagytól csütörtökön a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyírmeggyesen. A 27 éves katonát több százan kísérték el utolsó útjára a község temetőjében. Nemzeti lobogóval letakart koporsójánál lerótta kegyeletét Hende Csaba honvédelmi miniszter, Benkő Tibor vezérezredes, a Magyar Honvédség vezérkari főnöke és Fülöp István, a térség fideszes országgyűlési képviselője is. Dálnoki Andrást Nyírmeggyes díszpolgárává avatta a község önkormányzata.

borult az M-RAP

2011. május 17-én előzés közben felborult egy M-RAP MaxxPro típusú, speciális aknavédelemmel ellátott gépjármű az afganisztáni Baglán tartományban. A baleset következtében Róth Orsolya és Dálnoki András posztumusz hadnagyok életüket vesztették, négy katona pedig megsérült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik