Alig telt bele pár óra, hogy bejelentették a terroristavezér megölését, s az internetet elárasztották a bin Laden-szuvenírek. A kereskedők még hétfőn piacra dobták az al-Kaida-vezér halálhírét népszerűsítő termékeket: a pólóktól kezdve a kitűzőkön, a bögréken, az iPhone-tokon át egészen a konyhai kötényig, valamint a kutyakabátig.
A világ legkeresettebb terroristájával való leszámolást hirdető szuveníreket 10-25 dollárért lehet megvásárolni. Többek között fejlövéses Oszama, halott Oszama a facebookos „lájk” gombbal, céltáblás bin Laden-mintázatú, „Elkaptam”, „Halott, LOL”, „Küldetés teljesítve 5.1.11”, „Én lőttem le Oszamát”, „Obama-Oszama 1:0” feliratú pólók szerepelnek a webáruházak kínálatban. De akár egy haleledel-feliratú Oszama portréjú hűtőmágnest, „Obama elkapta Oszamát” felirattal ellátott rugdalózót, vagy éppen egy „A CIA képzett ki” feliratú autós matricát is immár be lehet szerezni.
Szuvenírek minden mennyiségben
Kultúrantropológusok szerint ez nem több, mint patriotizmus, az ünneplés személyes kifejezése, ám tény, hogy a kereskedőknek szép kis summát hoz bin Laden halála.
A szuveníreken kívül animációs klipek is “megemlékeznek” a terroristavezér haláláról és a pakisztáni életmódjáról. A tajvani Next Media Animation TV egyik bin ladenes videója szerint luxuskörülmények között élt Abbotábád külvárosában.
Míg egy másik animációs klipjükben a május 1-jei rajtaütést mutatják be (a videó kedd óta már nem elérhető a honlapjukon). A “tudósításuk” szerint bin Ladent nemcsak lőfegyverrel “intézték el”, hanem vállról indítható rakétával és lézerfegyverrel is, majd – a tajvani klip szerint – a végtisztességet úgy adták meg neki, hogy a katonák egyszerűen levizelték. A következő jelenetben már Hitler és Szaddam Huszein üdvözli őt a pokolban, ám a terroristavezérre a 70 szűzlány feliratú ajtó mögött 70 disznó vár.
A videók mellett az ún. Oszama-dal is megszületett: a Hot Rod – Osama bin Laden is Dead Anthem című party-rock slágert eddig 116 ezren töltötték le a YouTube videómegosztó portálról.
A bin Laden halálát hirdető facebookos oldal pedig rövid időn belül népszerű lett, jelenleg a 475 ezer lájkolás felé közelít. Míg a Twitter mikroblog oldalon – akárcsak a BKV-sztrájk idején – ismét aranyköpéssé vált pár tweet.
A legnépszerűbbek:
“Hogyan találták meg Oszama búvóhelyét? Iphone 4-et használt, és az Apple kémkedett utána”
“Biztos becsekkolt 4square-en, azért tudták, hol bujkál”
“Eseménydús 3 nap volt ez: királyi esküvő, II. János Pál boldoggá avatása, Mission: Oszama… bár az utóbbiról nem volt stream”
“Akárcsak egy tündérmese: a herceg feleségül veszi a gyönyörű leányzót, a gonosz pedig elnyeri a méltó büntetését”