Barack Obama amerikai elnök üdvözölte az öt hónapos küzdelem eredményes lezárását. A baleset következményeinek felszámolását irányító Thad Allen, a parti őrség nyugalmazott tengernagya kijelentette, hogy a cementdugó tartósságát tesztelő nyomáspróbát helyi idő szerint hajnali 5 óra 54 perckor hajtották végre.
Az elfojtás a tengerfelszín alatt 5,5 kilométerrel történt. Obama nyilatkozatában “fontos mérföldkőnek” nevezte a kút lezárását és hangsúlyozta, kormánya most arra összpontosít, hogy a Mexikói-öböl partvidéke “teljesen felépüljön a katasztrófából”.
A mentesítő fúrás csütörtökön érte el a kút alját. A cement befecskendezése pénteken kezdődött el és hét órán át tartott.
A kőolaj szivárgását július 15-én egy kitörésgátló süveggel sikerült lezárni. A BP augusztus 5-én a kút legfelső szakaszát zárta le egy betondugóval. Most, a járat alsó részének eltömítése után a lezárás véglegesnek tekinthető.
A Deepwater Horizon olajfúró platform április 20-i balesete után mintegy 4,9 millió hordónyi (780 millió liter) kőolaj ömlött a tengerbe, mintegy 16-szor annyi, mint amennyi a Exxon Valdez olajszállító tanker 1989-ben, Alaszkában bekövetkezett hajótörése után.
Az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb természeti katasztrófája következtében a BP mintegy 70 milliárd dollárt veszített piaci értékéből. Brit vezérigazgatója, Tony Hayward belebukott az esetbe, posztjára az amerikai Bob Dudley-t nevezték ki.
A BP most várhatóan sokmilliárd dollárnyi bírság és büntetés kifizetésére kényszerül az amerikai kormány által ellene indított polgári peres (és talán büntetőjogi) eljárások következtében.
A BP 32 milliárd dollárt különített el a baleset miatti felelősségének rendezésére, ám megfigyelők szerint ez akár kevésnek is bizonyulhat, ha a hatóságok megállapítják az olajtársaság vagy valamelyik partnerének büntetőjogi felelősségét.
A BP-nek emellett komoly küzdelemre kell felkészülnie, hogy meg tudja őrizni pozícióját a vezető észak-amerikai olajcégek között.
A lezárandó kút alatt elterülő Macondo lelőhelyen egyébként becslések szerint mintegy 100 millió hordó olaj rejlik, így a BP a következő években várhatóan előterjeszt egy újabb tervet a készletek felszínre hozására. Szakértők szerint az olajvállalat által a kincstárba befizetendő koncessziós díj elég nyomós érv lehet amellett, hogy az amerikai kormány ebbe beleegyezzen, különösen akkor, ha az olajár tovább emelkedik majd.
A hivatalos jelentések szerint a tengerbe ömlött kőolaj mintegy háromnegyede már eloszlott, vagy lebomlott. Környezetvédők viszont azt állítják, hogy a balesetnek hosszú távon is káros hatása lesz a Mexikói-öböl állat- és növényvilágára.