Egyelőre nem lehet biztosan megmondani, ki, mi és milyen mértékben felelős a lengyel elnöki küldöttséget szállító gép balesetéért.
Az első beszámolók alapján valószínűsíthető, hogy a sűrű köd főszerepet játszott a tragédiában. A repülőteret kora hajnalban lezárták, a közeledő gépeket igyekeztek a forgalomirányítók más repülőtérre átterelni.
A repülő személyzete sajtóinformációk szerint negyedszer kísérelte meg a landolást, amikor 300-400 méterre a leszállópályától „fennakadt” egy erdő fáin, és a földnek csapódva darabokra tört. Az első felvételeken láthatóak a gép szanaszét szóródott roncsai.
Lengyeloszágban régóta sürgetik az ország vezetőit kiszolgáló légiflotta felújítását, erre azonban anyagi megfontolásból eddig nem kerítettek sort. A most lezuhanat repülőgép (TU-154M) legalább húsz éves volt.
Az orosz Tupoljev gyár gépe 1972-ben lépett szolgálatba, 1015 darabot gyártottak belőle, és ezek közül 36 gép szenvedett emberáldozatot is követelő balesetet.
Hónapokig – előfordul, hogy évekig is – eltarthat, míg a hatóságok hivatalos elemzésükben közzéteszik nyomozásuk eredményeit egy légiszerencsétlenséggel kapcsolatban.