A francia Le Figaro közlése szerint a Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (ICAO) 30 országban – nem részletezett – biztonsági hiányosságokat tapasztalt. A listán – Szamoa és Szenegál közé ékelve – Magyarország is szerepel. A hazai illetékesek értetlenül állnak az eset előtt.
A nemzetközi légi közlekedést szabályozó Chicagói Egyezmény aláíróit tömörítő ICAO jelöli ki a biztonságos üzemelés normáit, amelyeket azután minden tagországnak át kell ültetnie a nemzeti szabályozásba. Emellett a tagok többségénél a repülési engedélyt kiadó hatóság auditálását is ellátja, így időről időre ellenőrzi az előírt követelmények betartását, a biztonsági normák szintjét.
Az ICAO nem fűzött magyarázatot a most közzétett listához, csak annyi derült ki, hogy a felsorolt országokban “nem látja biztosítottnak az előírt normák teljesítésének ellenőrzését”. Hogy ezt milyen kritériumok alapján állapították meg, nem derült ki.
A magyar hatóságok értetlenül állnak az ügy előtt, egyrészt, mivel nem tudnak róla, hogy az ICAO súlyos hiányosságokat talált volna nálunk, másrészt azért, mert tudomásuk szerint a listaállítás ellenkezik a szervezet alapelveivel, ugyanis a szervezet vezető testülete deklarálta, hogy vizsgálatainak adatait nem használja fel különféle listák készítésére.
Tény, hogy 2001-ben komoly audit-ellenőrzés alá vetették a magyar hatóság munkáját, s 2003 közepén egy vizsgálat során meggyőződtek az időközben tett intézkedések hatásosságáról.Bajkó Erika, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője az eurohirek.hu-nak azt nyilatkozta, hogy “a nálunk észlelt hiányosságok messze nem voltak olyan fajsúlyúak, hogy indokolnának ilyen ‘szereplést'”, a szóvátett hibákat pedig már orvosolták. Azt is elmondta, hogy veszélyesnek tartja “a gyakran esetlegesen, ellenőrizhetetlen ‘adatok’ alapján összeállított listák” állítását, mert nem tesznek lehetővé valódi összehasonlítást. Azt is határozottan kijelentte, hogy a magyar légi biztonsági statisztikai mutatók nagyon jók.
A nemzetközi SOFA-program alapján minden ország nemzeti hatósága bármikor ellenőrizheti a saját repülőterén lévő idegen gépeket, ha pedig hiányosságokat találnak, azok bekerülnek egy nemzetközi adatbázisba. Magyar gépekről még soha nem érkezett hír súlyos hiányosságokról.