Az előzetes vizsgálat megállapította azt is: a katasztrófa közvetlen kiváltó oka az volt, hogy a Helios Airways Lárnakából athéni úti céllal a levegőbe emelkedett Boeing 737-ese kifogyott az üzemanyagból. Amint az előzetes vizsgálati eredményeket taglaló iratból kiderül, a gép fedélzetén röviddel a ciprusi fölszállás után vészesen leesett a légnyomás.
Azt is megállapították, hogy a végzetébe repülő utasszállító pilótafülkéjében az utolsó tíz percben egy oxigénmaszkot viselő férfi ült, aki elhaló hangon kétszer is megpróbált segélyhívást leadni, mindkétszer hiába, mert a gép kommunikációs rendszere nem a megfelelő hullámhosszon volt. Szakértők szerint a férfi – aki előzőleg egyértelműen megpróbálta irányítása alá vonni a gépet, hogy kényszerleszállást hajtson végre – ájulásból ébredhetett, miután a repülő 10 ezer méterről 3700 méter alá süllyedt. E magasságban ugyanis – mondják szakértők – már elegendő oxigént tartalmaz a vér ahhoz, hogy valaki visszanyerje az öntudatát.
A ciprusi Helios Airways Lárnakából a görög fővárosba indult 522-es járata úti céljától 40 kilométernyire északra, Grammatiko falu közelében zuhant le nyolc napja. A 121 halálos áldozattal járó baleset a Görögországban valaha bekövetkezett legsúlyosabb légi katasztrófa volt. A Helios-gép útját a szakértők reményei szerint teljes egészében rekonstruáló végleges jelentés fél éven belül várható.