Tavaly az Európai Unióban mintegy 0,7 százalékkal zsugorodtak a példányszámok, azok után, hogy az elmúlt öt évben hatszázalékos volt a visszaesés – írja a Világgazdaság. A vezető európai lappiacok közül Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában is példányszámcsökkenést regisztráltak.
Kelet-Közép-Európában sem alakult sokkal jobban a piac. Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon és Lettországban is kisebb lett az értékesített példányszám. Ötéves távlatban a legnagyobb veszteséget a szlovákok szenvedték el: a visszaesés 11,28 százalékot tett ki. Magyarországon 2000 és 2004 között 9,48 százalékos volt a zsugorodás a WAN adatai szerint; tavaly 4,55 százalékos volt a csökkenés. Lengyelország viszont kiemelkedő eredményt ért el: 2004-ben 15,2 százalékkal nőttek a példányszámok.
A WAN felmérése szerint tavaly egyébként globálisan naponta 395 millióan vásároltak újságot az 1999-es, évi 374 millió után. Az átlagos olvasótábort több mint egymilliárdra becsülik.
A kedvező példányszámváltozásokat növekvő hirdetési bevételek kísérték. 2004-ben minden korábbinál nagyobb mértékben, 5,3 százalékkal emelkedtek a bevételek. A sajtó a televízió után továbbra is a második számú reklámpiaci szereplő.
A nyomtatott sajtónál sokkal jobban alakult a 2004-es év a lapok internetes oldalai számára. A látogatók száma 32 százalékkal nőtt tavaly, míg 2000 és 2004 között 350 százalékos volt az emelkedés.