A Stop Shop bevásárlópark-hálózat 10 országban több mint 130 egységet működtet Közép-Kelet Európában. Magyarországon tizennégy Stop Shop került a vállalat tulajdonába és üzemeltetésébe az Immofinanz felvásárlása után, amely 170 ezer négyzetméternyi kiadható kiskereskedelmi területet jelent 320 bérlővel. Budapesten három, Nyugat-Magyarországon négy, míg a keleti országrészben hét bevásárlóparkról beszélhetünk.
Sikerorientált koncepció
Magyarországon az első Stop Shop még 2002-ben nyílt meg Hűvösvölgyben, azóta a márka és a hálózat népszerűsége töretlen. A bevásárlóparkok sikerét számos tényező alapozza meg, amelyek a tulajdonosi szemlélet, a bérlői lehetőségek és a látogatói igények metszetében formálódnak.
A Stop Shop általános koncepciója szerint a tudatos, hatékony és gyors vásárláshoz kínál megoldást. Ennek megfelelően alakították ki az üzletektől néhány lépésre a parkolóhelyeket – az összes lokációban építettek elektromos töltőállomásokat –, amelyek a plázákra jellemző mozgólépcsős rendszerrel ellentétben sokkal rugalmasabb és gyorsabb megközelíthetőséget tesznek lehetővé.
Vagyis azon látogatók számára, akik a változatos boltkínálatot és az átláthatóságot keresve célirányosan, időtakarékosan szeretnének vásárolni, a Stop Shop ideális üzletközpont. Ehhez járulnak a rugalmas alaprajzi elrendezések, a sokszínű bérlői mix, valamint a márkák igény szerinti bővülési lehetőségei a hálózat különböző helyszínein.
Professzionális ingatlankezelés
A koncepció mellett a sikerben kiemelkedő szerepet játszik, hogy a 2022-es akvizíció után az új tulajdonos professzionális vagyonkezelési és ingatlankezelési megoldásait a Stop Shop-hálózatban is megvalósította, hiszen a vállalat számtalan tapasztalatot szerzett már a kiskereskedelmi üzletágban, amely az irodaházak mellett a portfóliója legfontosabb szegmensét jelenti. Elég csak megemlíteni hazai bevásárlóközpontok közül az Europeumot, a Pólust vagy a Camponát. Azenergiahatékonyságot és fenntarthatóságot szem előtt tartó épületüzemeltetési módszerekkel a bérlőket is partnerként kezelik, amely még hatékonyabb működést eredményez mind a hálózat, mind a márkák számára.
Kiemelkedő számok
De a Stop Shop hálózat sikerét a koncepció mellett a makrogazdasági és társadalmi változások is segítették, hiszen az elmúlt években a kereskedelmi ingatlanszektort számos tényező befolyásolta, így a pandémia, a gazdasági válság és az e-kereskedelem előretörése új piaci helyzet elé állította a retail szektort. Miközben azonban a bevásárlóközpontok nehézségekkel küzdöttek, addig a bevásárlóparkok előnyei egyre nyilvánvalóbbá váltak.
Ennek következtében a Stop Shopok egyre népszerűbbek lettek a fogyasztók körében, ami növekvő ütemben csábította a bérlőket, így még több márka és szolgáltatás jelent meg a strip mallokban. Beszédes adat, hogy a hazai 14 egységből álló lánc tavalyi látogatószáma a vállalattulajdonában lévő két hasonló profilú soroksári és dunakeszi CityMarket-bevásárlóközponttal együtt meghaladta a 21,5 milliót. Mindemellett a strip mallok 99 százalékos kihasználtsággal üzemelnek, amely egészen kiemelkedő adat a teljes kereskedelmiingatlan-szektort tekintve.
„Amíg korábban presztízskérdés volt plázában boltot nyitni, mára ez megváltozott, hiszen sok bérlő nálunk találta meg az ideális helyét. Az első Covid-hullám után a vásárlók kerülni kezdték a zárt tereket, és egyre inkább átszoktak a street mallokba, ahol könnyen és gyorsan lebonyolíthatják a bevásárlást. Ez a fogyasztói tömeg új kilátásokkal kecsegtette a bérlőket, továbbá az energiár-robbanás is a nyitott bevásárlóparkok felé terelte őket. A plázákban a hatalmas, zárt közösségi tér miatt sokkal magasabb a rezsi, míg nálunk a jóval kisebb közös terület költségein kell osztozni, amely fontos szempont, amikor valaki boltot szeretne nyitni” – hangsúlyozza Sipos Balázs, a CPI senior retail asset menedzsere.
A Stop Shop Európában és Magyarországon is jól ismert márkaként átlátható, országhatárokon átnyúló alapelveket fektetett le, így a leendő bérlőket nem érheti meglepetés, pontosan tudják, milyen előnyökkel és feltételekkel tudnak területet kivenni. A kiemelkedő forgalmat és látogatószámot biztosítja, hogy a strip mallokat frekventált, jól megközelíthető területeken építették fel a vármegye-székhelyeken és a nagyobb városokban, amely sok vásárlónak kényelmes megközelítést, míg a bérlők számára ideális jövőképet jelent.
A kulcs a változatos bérlői mix
„Alapvető ingatlankezelési szempont, hogy a bérlői mix ne váljon egysíkúvá, vagyis a bevásárlóparkok sokszínű látogatói rétegeket legyenek képesek kiszolgálni. Azt is fontosnak tartjuk, hogy a divatáru, az élelmiszertermékek, az elektronikai cikkek, állateledel- és felszerelés mellett a hétköznapokon sűrűn igénybe vett szolgáltatások is elérhetők legyenek, mint például a drogéria, a bank vagy éppen a fitneszterem. Színes a boltkínálat, ezen belül mágnesbérlőként az élelmiszerüzlet meghatározó, nem véletlenül egyes Stop Shop bevásárlóparkokban Aldi vagy Spar működik, vagy egy hipermarket mellett épült fel”- fejtette ki Sipos Balázs.
A 2022 óta folyamatosan fejlesztik a bérlői mixet, alkalmazkodva a folyamatosan változó fogyasztói igényekhez, miközben az üzemeltetés során a fenntartható és energiahatékony megoldások a magas szolgáltatási színvonallal párosulnak. A koncepció sikerét jelzi, hogy a vállalat a piaci körülményeket figyelembe véve a bérlői és látogatói igényeknek megfelelően az expanziós lehetőségeket is napirenden tartja.