Aligha lehet kérdés, hogy kivitelező híján nem lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi, írja a Népszava.
A lap megkereste a BKV-t, hogy megtudják, mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása, de csak azt a választ kapták, hogy „a közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van”.
A cikkben emlékeztetnek, budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra – rengeteg hibával – az orosz Metrowagonmash. Az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat takarékossági okokból nem kért bele klímát. A kocsik utólagos klimatizálása pedig nem olyan egyszerű.
Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.
A BKV 2021 májusában ki is írt egy feltételes közbeszerzési tendert az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét. Elég is lenne rá, hiszen a BKV követelése immáron többszöröse a várható költségeknek. Az utólagos klimatizálás árát előzetesen 6-10 milliárdra becsülték. Bár az infláció, a nyersanyaghiány és a többi árfelhajtó tényező hatására, ennél most már bizonyosan többe kerülne.
A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése
– összegzett a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.