Az új kollektív szerződésről folyó tárgyalások eredménytelensége miatt nyolcórás sztrájkot tartanak a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában szombat reggel 6 órától.
Hajdú Roland, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) titkára azt közölte az MTI-vel hogy, a munkáltató tavaly nyáron mondta föl a 23 éves kollektív szerződést, mert elavultnak tartotta azt. Az új megállapodásról – kisebb megszakításokkal – decemberig folytak a tárgyalások, de nem tudtak egyezségre jutni, ezért szerdán végső eszközként kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak.
A munkabeszüntetés utáni újabb egyeztetésen ugyan közeledett a szakszervezet és a munkáltató álláspontja, de nem sikerült megállapodni. A munkáltató néhány pontban hajlandó teljesíteni az érdekképviselet kéréseit, de ezek sajnos nem a dolgozók szempontjából legfontosabb területek – mondta Hajdú Roland. Hozzátette: a szakszervezet átadta pontosított követeléseit, melyről hétfőn újabb egyeztetések lesznek.
A szakszervezet a fokozatosság elve alapján döntött a nyolcórás munkabeszüntetés meghirdetése mellett. Amennyiben ez nem vezet eredményre, a következő lépésként 24 órás vagy határozatlan idejű sztrájk következhet – tudatta az érdekképviseleti vezető.
Hajdú Roland hangsúlyozta, a sztrájk során a szakszervezetnek nem az célja, hogy minél nagyobb bérkiesést okozzon a dolgozóknak, hanem hogy nyomást gyakoroljon a munkáltatóra. Az üzemben már néhány dolgozó kiválása is egyes munkafolyamatok leállását eredményezi, ezért komoly eredménynek tartja, hogy szerdán a 380-400 sztrájkjogosult, aktív dolgozóból mintegy 120 csatlakozott a munkabeszüntetéshez. Mint mondta, a szombati sztrájkhoz a korábbinál többen csatlakoztak, vannak területek, ahol 100 százalékos a részvétel.
A Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) elnöke, Radics Gábor szombat délelőtti közleményében azt írta, a vártnál jóval többen, a becslések szerint mintegy háromszázan léptek sztrájkba.
A pontos létszámot egyelőre nem tudta megmondani, és hozzátette: a délelőtti műszak kezdetétől délután 2-ig tervezett munkabeszüntetéshez az úgynevezett bérelt dolgozók is csatlakoztak volna, ám ez nem jogszerű, a szakszervezet ezért őket nem vonta be őket a tiltakozó akcióba.
A Magyarországon nyolcezer munkavállalót foglalkoztató Continental honlapja szerint a ContiTech AG magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói telephelye a csoport egyik legnagyobb és legmeghatározóbb tagja, ahol hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végzik.
A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. – a megelőző évhez képest csaknem 10 százalékkal csökkenő – nettó árbevétele 2019-ben meghaladta a 73 milliárd forintot, ennek több mint 95 százaléka exportból származott. A cég adózott eredménye 2018-ban 2,644 milliárd forint volt, a 2019-es évet pedig 3,294 milliárd forint veszteséggel zárta a vállalkozás.