Közélet

Ki volt kapcsolva a Viking közelségriasztója a tragédia idején

Dr. Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető cég ügyvédje megkapta azokat az iratokat, amelyek az elsődleges szakvéleményeket tartalmazzák a dunai hajóbaleset ügyében. Az ügyvéd a Blikknek elmondta: a Viking Sigyn 46 fős személyzetét és 184 utast hallgattak ki tanúként a tragédia után, köztük azt az amerikai házaspárt is, akik a a Viking fedélzetének orrából videóra vették az ütközést. Ezt a felvételt adta át a hatóság szakértői vizsgálatra. Az eredmény szerint

a videón nem látható, hogy a Viking az ütközést megelőzően lassítana, azaz nem vett tudomást a Hableány jelenlétéről.

A szakértő a felvétel alapján arra jutott, hogy a Viking vezetőjének látnia kellett a Hableányt. Az ügyvéd a lapnak azt is elmondta, hogy a Viking radarjához tartozó közelriasztás jelzőhangja ki volt kikapcsolva. Ez a vészjelző nem volt élesítve, pedig a sötétben, esőben, a különösen nagy hajóforgalomban indokolt lett volna a használata. Ez a hangjelzés hívja fel a figyelmet, ha a radar érzékeli, hogy valami túl közel kerül a hajótesthez, ha éppen a vezető nem figyel. A szakember szerint  A kikapcsolt vészjelzőre egy magyarázat elképzelhető: a forgalmas szakaszon legalább 15-20 másik hajó közlekedett, így folyamatos volt a felesleges jelzés, ami zavarhatott, ezért inkább kikapcsolták a jelzőhangot.

A műszaki szemlén kiderült az is, hogy a Viking mozgatható kapitányi hídját egy méterrel alacsonyabbra engedték a maximális magasságnál, amit az áradó Duna vízállása sem indokolt.

Kiemelt kép: Marjai János/24.hu

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik