Közélet

A piacnyitást készítik elő a Volánok összevonásával

Már korábban is az volt a cél, hogy elérjék azt a méretet, amivel csak nehezen versenyezhetnek magánvállalkozások.

A Magyar Nemzet pénteki cikke szerint „minden bizonnyal a küszöbönálló piacnyitás előkészítését szolgálja”, hogy egyetlen társaságba szervezi a kormány a buszközlekedést az egész országban, a Volánbusz Zrt. irányításával.

Mint azt szerdán írtuk, a döntés azt jelenti, hogy a hat regionális közlekedési központ és a Volánbusz helyett egy egységes, országos szolgáltatási lefedettséget biztosító közszolgáltató jön létre, amitől költséghatékonyabb, szervezettebb, az utazási igényekhez jobban igazodó működést várnak.

A kiindulópont 19 Volán-társaság volt, amit 2012 és 2015 között szerveztek hat regionális közlekedési központba. A kormány az átalakítást akkor is költséghatékonysággal és a szolgáltatás minőségének javításával indokolta.

A kormánypárti napilap azt is felidézi, hogy az európai előírások alapján 2020. december 31-ig meg kell nyitni a piaci szereplők előtt a közúti helyközi közösségi közlekedési szolgáltatást, a regionális átalakítás egyik célja pedig épp az volt, hogy elérjék azt a méretet, amivel nem könnyen versenyezhetnek a magánvállalkozások.

Ugyanakkor a magyarországi autóbuszállomány jelentős korszerűsítésre szorul, a flotta mintegy 18 ezer járműből áll, aminek 63 százaléka 11 évnél öregebb. Az új közszolgáltatási szerződésekben viszont meg kell szabni a járművek átlagéletkorát, ami nem lehet tíz évnél több. (Illusztráció: MTVA / Faludi Imre)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik