Közélet

Idén kevesebb pénzt szánnak a magyarok a karácsonyi ajándékra

A családok 59 százalék gondolja úgy, hogy meg tudja venni az alapvető cikkeket, és egy-két extra költést is megengedhet magának.

Idén a tavalyinál kevesebbet szán a lakosság a karácsonyi ajándékokra, amelyek többségét továbbra is a plázákban veszik meg a tervek szerint, és nem változtak a favoritok sem: a ruhák és a szépségápolási termékek állnak az első helyeken.

A Cofidis legfrissebb Hitel Monitor kutatásából kiderült az is, a 18-69 éves lakosság 18 százaléka saját maga készíti az ajándékot, arányuk egy év alatt 5 százalékponttal emelkedett.

A reprezentatív kutatás szerint, amely 3 évre visszamenőleg vizsgálta a karácsonyi ajándékozási szokásokat 2018-ban átlagosan 29 500 forintot szánnak a válaszadók a karácsonyi ajándékokra, szemben a tavalyi 31 900 forintos költéssel. A lakosság 60 százaléka aktuális havi jövedelméből finanszírozza a vásárlást, a többiek jellemzően megtakarításukból, hitelből pedig csak tízből egy válaszadó.

Az ajándékok beszerzésének elsődleges helyszínei továbbra is a plázák, ahol a lakosság 59 százaléka vásárol, ezt követik a hiper- és szupermarketet (51 százalék), valamint a – jellemzően magyar – webshopok (48 százalék).

A tervezett ajándékok között továbbra is a ruhák (42 százalék) és szépségápolási termékek (40 százalék) vezetnek, szintén a lista elején szerepelnek a játékok (37 százalék), az élelmiszerek (32 százalék), valamint a könyvek (30 százalék). Az elektronikai és műszaki cikkek (28 százalék) és a konyhai, háztartási gépek (23 százalék) a népszerűségi listán hátrébb állnak.

A magyar családok többsége háztartása jelenlegi helyzetét jónak érzi, a családok 59 százaléka gondolja úgy, hogy meg tudja venni az alapvető cikkeket, megengedhet magának egy-két extra költést, egy részük még félre is tud tenni. A jövőről is pozitívan nyilatkoztak: a többség szerint anyagi helyzete ugyanolyan lesz, mint tavaly volt, 76 százalékuk pedig javulásra számít a felmérés szerint.

A Cofidis Hitel Monitor kutatását az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készíti 500 fős mintán évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar lakosságra reprezentatívak. (MTI, illusztráció: Foodcollection GesmbH / foodcollection)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik