A kormány 2017 nyarán fogadta el az idegennyelv-tanítás hatékonyságának fejlesztéséről szóló kormányhatározatot, ez tartalmazta annak a felmérésnek az elrendelését is, melynek eredményét most ismertette az eduline.hu. A kutatók több mint nyolcezer hetedikes és tizenegyedikes diákot, 1118 nyelvtanárt, 149 iskolaigazgatót és kutatási koordinátort, 70 nyelvi szaktanácsadót kérdeztek az iskolai nyelvtanításról.
Ami az Eduline összesítéséből kiderül:
- A gimnáziumi és szakgimnáziumi igazgatók a diákok motiválatlanságára panaszkodtak, de a megfelelő tanárok is sokszor hiányoznak a rendszerből. A technikai eszközök és a nyelvi labor hiányát is említették.
- Az általános iskolás igazgatók a megfelelő tárgyi eszközöket hiányolják, a második legtöbbet említett zavaró tényező az általános iskolákban is a tanulók motiválatlansága, de a tanárhiány és a pedagógusok módszertani felkészültségének hiányosságai is komoly problémát okoznak.
- Egy 11. évfolyamosok átlagos „tanárszáma” – vagyis hogy a nyelvtanulás megkezdése óta hány nyelvtanáruk volt – négy.
- A diákok szerint kevés a páros és a csoportmunka, sokat beszélnek az órákon magyarul, és még mindig alig jut idő arra, hogy egy-egy diák megszólaljon az adott idegen nyelven. Úgy érzik, a tanár túl sokat beszél, nekik alig jut idejük megszólalni.
- Elsősorban nem az órák számával, hanem az oktatás hatékonyságával lehet baj.
A kutatás eredményeit az Oktatási Hivatal oldalán lehet megnézni.
(Fotó: MTI / Marjai János)