Közélet
Fotó: Bielik István / 24.hu

Nem nyúlhat a Fidesz a kistelepülések önkormányzataihoz

24.hu
24.hu

2018. 04. 25. 08:00

A választásokat követően folyamatosan jelennek meg elemzések arról, hogy minek köszönhető az újabb kétharmados Fidesz-KDNP győzelem. Az adatok abból a szempontból teljesen egyértelműek, hogy a kistelepüléseken „tarolt” a kormánypárt, miközben a fővárosban szinte ugyanott áll, mint négy évvel ezelőtt. Éppen ez a választási eredmény jelenti azt, hogy az 5000 fő alatti települések önkormányzataihoz nem nyúlhat a Fidesz, írja a Policy Agenda heti elemzése.

Fotó: Marjai János / 24.hu
Orbán levelet írt a kistelepüléseknek
Személyesen is fontosnak tartja, hogy minden kistelepülés megőrizze az önállóságát.

A Fidesz-KDNP országos listája az áprilisi választásokon 56%-os támogatással győzött a községekben. Összehasonlítva ezt a fővárosi adatokkal az látszik, hogy 18 százalékpontos olló van a két településtípus között (Budapesten 38%-ot kapott a Fidesz-KDNP listája). Amennyiben a településeket lakosságszáma alapján tovább bontjuk, akkor a következő támogatottsági adatokat kapjuk:

Minél kevesebben élnek az adott településen, annál magasabb a Fidesz-KDNP lista támogatottsága. Ezen az sem változtat jelentősen, ha egy másik szempontot is bevonunk a vizsgálatba. Ez pedig az egészségügyi rendszerhez történő hozzáférés szempontjából a nagyon fontos „alapellátás” megléte. Külön is megvizsgálták azokat a kistelepüléseket, ahol az állami nyilvántartás szerint évek óta betöltetlen a háziorvosi praxis.  Ez 213 települést jelent.

Az adatok itt is azt mutatják, hogy egyértelmű a kormánypártok fölénye. Annak ellenére így van ez, hogy ennek a nagyon fontos állami szolgáltatásnak kapcsán a kormányzat kifejezetten rossz teljesítményt nyújt.

A településnagysággal és az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos adatok  azt mutatják, hogy a településen élők szavazási motivációit nagyban befolyásolta egy, a kormányzati teljesítményen, illetve annak megítélésén kívüli tényező. Ez pedig nem nagyon lehet más, mint a „véleményvezérek” szerepe. Ez a kistelepüléseken leginkább a helyi képviselő-testület, és a polgármester. Az ő hozzáállásuk, vagy csak a passzivitásuk a kormányzati teljesítmény megítéléséhez alapvető hatással van a település szavazási hajlandóságára.

A 2014-ben kezdődött önkormányzati ciklusnak a kistelepülések polgármesterei úgy vágtak neki, hogy alaposan csökkentették a személyes járandóságaikat. A 2015-ben tartott tapolcai és veszprémi időközi országgyűlési választás megmutatta, hogy ez politikai veszteséget jelent a Fidesz számára, hiszen sokkal rosszabbul szerepeltek a falvakban, mint azt az előzetes várakozások alapján lehetett gondolni. Nem véletlen, hogy 2015-2016-ban több kísérlet is történt a helyzet rendezésére, csak ehhez már nem volt kétharmados többség.

Aztán 2016 végén született egy többpárti kompromisszum, amely alapján módosították az önkormányzati törvényt. Például míg a legkisebb (az 500 fő alatti) településeken a korábbi fizetése bruttó 149.500 forint volt a település első emberének, a változást követően majdnem duplájára nőtt, 298.700 forintra. Ez pedig újra stabilizálta a kormánypártok és a kistelepülési polgármesterek közötti politikai kapcsolatot.

Ezt a politikai „békejobbot” majdnem sikerült tönkretenniük a kormánypártoknak. A választások előtt felröppent a hír, hogy a Fidesz az 5000 fő alatti települések önkormányzati rendszerét alapvetően átalakítaná egy választási győzelem esetén. Szokatlanul erősen, a pártelnök-miniszterelnök által minden kistelepülési polgármesternek írt levélben cáfolták ezt a tervet. Azaz még az elvi esélyét is szerették volna elkerülni, hogy ismét szembetalálják magukat a községek egyik legmeghatározóbb szereplőivel.

A Fidesz-KDNP az újabb kétharmadának birtokában három nagy területhez is hozzányúlhat, ezek:

  • az állami szerkezet – félprezidenciális rendszer,
  • az önkormányzatiság és
  • az igazságszolgáltatás struktúrája.

A hatékonyság javítása szempontjából felmerülhet a kistelepülési rendszer átalakítása, akár a választott tisztségviselői posztok egy részének megszüntetése.

A kormánypártok nagyon erős kistelepülési támogatottsága azonban egyben azt is jelenti, hogy politikai öngyilkosság lenne ehhez a területhez hozzányúlni. A Policy Agenda úgy látja, hogy ebben a tekintetben nincs mozgástere a kormánypártoknak, így igazából Budapesten lehet számítani változtatásokra; így a közvetlen főpolgármester-választásra, a kerületek átalakítására. Ez utóbbiak azonban inkább hatalomtechnikai, semmint modernizációs lépést jelentenek.

Kiemelt kép: Bielik István / 24.hu

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

EDITORS NOTE: Graphic content / A silicone sex doll is displayed on March 5, 2018 in a room of a "brothel like" establishment in Paris where customers can pay for sexual intercourse with dolls, the first of its kind in France.
Members of the communist and Front de gauche group at Paris' city council called on March 16, the closure of the place run by the Xdolls company. The study of a legal procedure have been presented at Paris city council on March 20. / AFP PHOTO / JOEL SAGET
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.