Sokat elárul a budapesti buszflottáról, hogy a BKV időnként 17 éves buszokkal fiatalítja a járműállományt, de a fővárosi utak jelentős részének állapotát tekintve tulajdonképpen mindegy, hogy azokon húsz- vagy hároméves buszok mennek-e tönkre.
Olvasónk, Dávid egy felújított buszon utazott, amikor az épp szétrázkódó buszban eltört egy a FUTÁR-kijelzőt tartó váz. Az eset nem a buszt, sokkal inkább a budapesti úthálózat minőségét, illetve az évekkel ezelőtt minimálisra csökkentett útfelújítási programot jellemzi.
A hosszú hétvégén a 200E jelzésű reptéri busszal utaztam a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálja felé. Mint ismeretes, a járat a Ferihegyi repülőtérre vezető úton jut el a reptérre. No már most ez az út nem az infrastrukturális fejlettségéről és korszerűségéről híres. Ez az út nemcsak Budapest, hanem az egész ország szégyene.
Az országunkba repülővel érkező, nem kis mértékű költőpénzt magukkal hozó turisták (akár taxival, akár tömegközlekedéssel, akár shuttle transzfer szolgáltatással utazók) számára ez az út jelenti az ország kapuját, a szállodájukba vezető útjuk egyik fontos és nélkülözhetetlen részét.
Ha egy ilyen nemzetközi jelentőséggel bíró, Magyarország legfontosabb légikikötőjét és a fővárost összekötő utat hagy a kormányzat, a fővárosi vezetés lerohadni, mit várjon akár a Nyírség, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vagy akár egy fővárosi külkerület?
Ez az út mára olyan vállalhatatlanul rossz állapotba került, hogy egy felújított Volvo 7700A típusú autóbusz csuklórészében, az újonnan elhelyezett utastájékoztató kijelzőt tartó fémszerkezet a sok kátyú keltette rezgés, ‘ütközés’ miatt nemes egyszerűséggel eltört. (A sofőrnek természetesen szóltam, aki azonnal intézkedett a veszélyhelyzet elhárítása érdekében.)
Ahogy a képen is látható, a levegőben lógott a kijelző, melyet személyi biztonsági szempontból szerintem nem kell túlragoznom, abba meg ne is gondoljunk bele, ha a tartószerkezet másik része is ugyanúgy megadta volna magát és az egész egy utasra esik.
Nem tudom megállapítani, hogy anyaggyengeség-e a főbűnös vagy inkább a kritikán aluli, szánalmas minőségű reptérre vezető utunk. Viszont látható, hogy két silány összetevő milyen következményekhez vezethet. Miközben a megszállott stadionépítési lázzal járó eszeveszett költekezés töredékéért egy a 21. század követelményeinek megfelelő utat lehetne varázsolni a Ferihegyi repülőtérre vezető útból.
És most jön még csak az igazi kátyúszezon.