A dupla “Ráadás” koncertjére készülő Bródy János a minap közösségi oldalán osztotta meg, mit gondol az úgynevezett Soros-tervről szóló nemzeti konzultációról.
A Hír Tv-ben Bródy János most újra rezignált nyuggernek nevezte magát és felidézte édesapja tételét, amely szerint a Kondratyev-ciklus nemcsak a gazdaságra, hanem a társadalomra is érvényes. A Kossuth-díjas zenész szerint ez alapján úgy véli, nem véletlen, ha az ő korosztálya úgy érzi, már megélte egyszer azt, ami most van (“Ezek ugyanazok”).
Szerinte jelenleg is pártállami reflexek működnek, feudális állapotok uralkodnak az országban, maradt az uram-bátyám rendszer, bár nem lenne szükségszerű, hogy ne a tudás és a szakértelem számítson, hanem a lojalitás.
A nyugati társadalmak tudják, hogy ez a fajta feudális társadalmi szerveződés iszonyatosan csökkenti a közös társadalmi kreativitást, ami felemel egy nemzetet. A szabadság azt jelenti, hogy valakinek nem azt kell figyelnie, hogy jó legyen a főnökénél, hanem arra, hogy jó legyen, amit csinál. Neki csak a közönség volt mindig az érdekes, ha annak tetszettek a dalai, nem nagyon érdekelte, mit szól hozzá a hatalom.
Ezért nem hagyta szó nélkül a nemzeti konzultációt sem.
A Soros-terv – Navracsics Tibortól úgy tudja – nincs. A dal – amellyel üzent – immár 20 éves, és Bródy nagyon érdekesnek tartja, hogy senki sem gondolta, hogy az Soros Györgyről szól, pedig akár hozzá is köthették volna.
Szörényi Levente mondta neki, hogy az utóbbi időben felértékelődtek. Ennek az lehet oka, hogy
mindenki csúszik egy kicsit lefelé. Az aki egy helyben marad, az egy idő után, előbb-utóbb kiemelkedik a többi közül.
És persze az is lehet, hogy a régi dalok újra érvényesek, hiszen nagyon hasonlóak az emberi viszonyok ahhoz, amit akkor élt meg, amikor azokat írta.
A koncerteken a közönség az Ezek ugyanazok című daláért lelkesednek a legjobban. Talán azért, mert látszólag mindenki elmondhatja a véleményét, de a művészek általában óvatosabbak. Ezt tanácsolják a menedzserek nekik. Ő nem tud megváltozni.
Jövőre ugyanakkor változásra számít,
ha máshol nem a kormányzópárton belül, mert ott is iszonyatos feszültségek lehetnek.
A stúdióban Bródyt Kámán Olga megénekeltette, és elárulta, hogy annak idején, diákként átírták a Ha én rózsa volnék utolsón sorát, keleti szélre. Bródy énekelt, majd jelezte, hogy egy ilyen huzatos kompországban a dal marad, eredeti szöveggel.