Állandó levélírónk, István népnevelő célú levelei azokra a kisebb-nagyobb sebekre hívják fel a figyelmet, amelyeket mi okozunk a közösségi közlekedésnek, hogy aztán bosszankodhassunk a következményeiken. Ez a mostani levél is ilyen.
Amikor a józan paraszti ész hiánya okoz bonyodalmat, néha elgondolkodom, mennyire tudnak buták lenni az emberek. Újpest-Központban három buszmegálló van egymás mögött, elöl a 120-asé, középen a 104-esé, hátul a 196-osé. Most épp javítottak hátul az útburkolaton, ezért le van (volt – a szerk.) zárva egy kis (kb. 2 méter hosszú, 1 sáv széles) terület.
Ezzel csak az a (nem) probléma, hogy valamiért mindenki úgy gondolja, hogy attól még ott fog megállni a busz, természetesen az utolsó ajtó pont ott lesz a lezárt rész előtt. Sajnos ezt a fizika törvényei nem engedik (kivéve ha visszatolatnak), a buszok jóval előrébb állnak meg, hogy ne akadályozzák a forgalmat – azaz gyakorlatilag a 104-es megállójába állnak be.
Itt kezdődnek a problémák: mivel előrébb áll meg, a sok “okostojás” nekiáll üvöltözni és értetlenkedni, hogy “álljonmááámeg, hova megy?!”, és kötözködnek a vezetővel. Másrészt pedig jelentős késést okoznak, hiszen ezek a buszok rendkívül tömöttek (ha a csúcsidőt nézzük, és 150 helyett csak 100 emberrel is számolunk, ez óránként 1500 utas), és mivel egy hadseregnyi ember a busz után rohan, időigényes, mire felszállnak és ez még több késést jelent a busznak. Arról nem is beszélve, hogy jó magyar módjára a 150 emberből 148 próbál meg a hátsó ajtón felszállni, és beljebb sem mennek, mert “én csak tíz megállót megyek”.
Ezzel pedig a busz értékes időt veszít, elbukja a következő lámpát, utána pedig megint a vezető a hibás, miközben egy kis gondolkodással (tudom, hogy nem tud beállni, ezért 20 méterrel előrébb várom a buszt) megelőzhető lenne a késés is, és a konfliktus is. Ugyanez vonatkozik persze más járatokra is, pl. ha a megállótáblánál áll egy kocsi, a busz nyilván nem fog odaállni, mert valahogy ki is kell majd kerülnie, fél centiről pedig nincs az a fizikus, aki egy busszal kikerüli.
Update: Azóta már újra az eredeti megállót használják a 196-os buszok.
Kiemelt kép: Wikipedia/Kemenymate