Új vagy felújított metrót szállítanak-e az oroszok Budapestre? – ezen a kérdésen agyalt a teljes budapesti sajtó az elmúlt hetekben, valójában azonban tökmindegy. A 3-as metró felújítottnak nevezett fehér-fekete szerelvényei technikailag nyilván előrelépést jelentenek, mégsem lehet szabadulni attól a gondolattól, hogy valójában rém kínos ez az egész.
Bármennyire is próbálkoztak az oroszok, ez a metró nem fog modernebbnek tűnni sem attól, hogy lecserélték az elejét, sem attól, hogy a 2-es és a 4-es metró vonalán futó Alstom metrók színére festették őket. Hiába mondta hétfőn Tarlós, hogy az orosz szerelvények színükben és formavilágukban az Alstomokkal harmonizálnak, ezek legfeljebb a hatvanas, hetvenes évekkel harmonizálnak.
Annyira azért nem is próbálkoztak az oroszok: az illesztések hézagosak, az élek sorjásak, a fémfelületek egyenetlenek; a Metrovagonmas vonata valójában akár új, akár felújított, ordít róla a gányolás. A korszerűbb technikai háttérnek köszönhetően halkabb ugyan, mint az elődje, de azért ez is csak csörög, zörög, himbálózik – az Alstom féle egyenletes futásnak, kellemes, 21. századi utazásélménynek itt nyoma sincs.
Kínos, hogy a Puskás Stadion építésére a kormány bemondásra odaadott plusz 70 milliárdot, a budapestiektől (napi félmillió utastól) azonban sajnálták azt a 20-25 milliárdot, amiből valóban új és korszerű szerelvényeket kaphattunk volna. A budapestieket aligha vigasztalja, hogy 11 ország 19 városában járnak ilyen metrók, ha ezen országok nagy része volt szovjet tagköztársaság és az orosz metrókat használó városok közül a legnyugatabbra Prága van.
Lehet persze nagyon hangosan döngetni, hogy a nyugatnak leáldozott, a szél keleti, az Alstom az AlstROM, az oroszban meg legalább van anyag, de ettől ez még nem igaz. Ami korszerűnek mondható, az a japán motor, a spanyol futómű meg a német fék, az utas viszont az orosz dobozt látja, az viszont gyakorlatilag ugyanaz, mint volt. Akárhogy is, ha ez a budapesti közlekedésfejlesztés jövőbeli iránya, akkor jobb lenne megfordulni.
Persze ami a 3-as metrót illeti, annak már mindegy: ennek a csodának az első darabja hétfőn forgalomba állt, két héten belül még kettő áll be, aztán áprilistól havonta 2-2 újabb szerelvény kezdi meg budapesti pályafutását. Az összesen megrendelt 37 szerelvényből jelenleg 5 van Pesten, az utolsó a tervek szerint 2018 júniusában áll majd forgalomba a 3-as metró vonalán, vagy ami marad belőle addigra.
Az orosz metrók tervezett élettartama 30 év. Jaja, ez azt jelenti, hogy 2047-ig ezek járnak majd. Előre is köszönjük!