Közélet

Bizony, már a Combinók is tíz évesek – fel is újítják őket

Éles szemű budapestiek már kiszúrhatták azt a három Combino villamost, amelyek felújítva róják köreiket a Nagykörúton. A nem is olyan régen még hipermodernnek tűnő hernyók elérték azt a kort, amikor először kell őket alaposan felújítani.

A Siemens által gyártott Combino Supra típusú villamosokat a BKV 2006-2007-ben állította forgalomba a Nagykörúton, a 4-es és a 6-os villamosok vonalán. A budapesti Combinók 54 méteres hosszukkal akkoriban a világ leghosszabb villamosai voltak, ezt a rekordot az 1-es villamos vonalán közlekedő új, CAF villamosok adták át a múltnak.

A BKV annak idején az alábbi jópofa kisfilmmel reklámozta az új villamosokat, amelyek egyébként máig a cég legmodernebb járművei közé tartoznak.

A körúti villamosok felújítása valójában már 2014-ben elkezdődött, csak kevésbé volt látványos. A 2001-es, 2002-es és 2003-as pályaszámú Combinókon azonban kívülről is látszik a munka: újrafényezték őket, az ajtók feletti kék-zöld csíkokat feketék váltották és megjelentek rajta a BKK által használt arculati elemek. Ez azonban csak a felszín.

A BKV a Combino villamosok nagyjavítását 8, 10 és 12 éves “gyakorisággal” végzi”, a munka tervezését egyeztetik a járművek gyártójával, a német Siemensszel.

Így például a hidraulikarendszert a jármű 8 éves korában, az ajtórendszert 10 év után, a hajtóműveket 12 évente kell felújítani, de például a jármű kocsiszekrénye (rozsdamentes acél váz alumínium és műanyag burkolattal) alapvetően nem igényel felújítást, csupán arculatfrissítést. A járműbe szerelt elektronikát szintén nem kell felújítani, hanem az élettartamuk lejártakor cserélni kell

– írta a BKV-Figyelő kérdésére a BKV.

A Combino villamos felépítése moduláris jellegű, így nem szükséges őket teljesen szétszedni és mindent egyszerre felújítani, a munka ütemezetten végezhető, ami a BKV szerint az alkatrészek élettartamának kihasználása szempontjából optimális és költséghatékony. Egy-egy járművet így csak annyi időre kell kivenni a forgalomból, míg az épp esedékes felújítást, alkatrészcserét elvégzik rajta, majd mehetnek is vissza a Nagykörútra.

A nyolcéves nagyjavítás része egyebek mellett a forgóvázkeret, a portáltengely, a vontatómotor, a fékszerkezetek és az áramszedők javítása, illetve kisebb berendezések javítása vagy cseréje.

A 10 éves nagyjavítás 2016 októberében kezdődött meg, mely a fényezés mellett tartalmazza a tolóajtók, a tükörrendszerek, a segédüzemi átalakítók és egyes utastéri elemek (ülések, kapaszkodók) nagyjavítását is. A 10 éves nagyjavítás részeként ez évben (2016-ban – a szerk.) 5 darab Combino villamos fényezése készül el tervezetten

– írta a BKV.

A nyolcéves javítással a BKV szakemberei hamarosan végeznek, a 10 évest pedig a közelmúltban kezdték. A felújítás az összes, azaz mind a 40 darab villamost érinti. A BKV-Figyelő kérdésére a közlekedési vállalat közölte: a felújításból az a jármű sem marad ki, amelyet 2014 májusában ért baleset oktatás közben az 1-es villamos Bécsi úti végállomásán. Mint írták, ennek a járműnek a nyolcéves felújítása a balesetben szerzett sérülések javítása után történik majd meg.

A balesetes villamosról itt olvashattok részletesen!

A nyolcéves felújítás villamosonként körülbelül 110, a tízéves pedig 50 millió forintba kerül, így a BKV összesen mintegy 6,4 milliárd forintot költ a nagykörúti géphernyók felújítására. A munkák legnagyobb részét a BKV saját szakemberei végzik el.

A nagyjavítások összideje járművenként kb. 3 hét, így azokat a járműgyártóval egyeztetve az adott időponttól, a járművek 8, 10 éves korától kezdődően kezdjük meg, és a teljes járműállományon történő elvégzése kb. 2,5 év alatt történik meg

– közölte a BKV.

A kiemelt képet a BKV bocsátotta rendelkezésünkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik